Winst voor CDA!

De verkiezingen voor de gemeenteraad van 21 maart 2018 zitten er op. Het CDA heeft het goed gedaan: van 3 naar 4 zetels en tweede partij van Urk! Uiteraard zijn we trots en blij met dit resultaat. Alle 2102 CDA-stemmers bedankt! Hieronder vindt u verkiezingsnieuws uit de periode van vòòr 21 maart, bij wijze van archief. Voor actueel nieuws uit de fractie zie onze nieuwspagina.

Verkiezingsprogramma gepresenteerd: 'Wij zijn jouw stem!'

Onder de titel 'Wij zijn jouw stem!' is op dinsdag 30 januari het verkiezingsprogramma van het CDA voor de periode 2018-2022 gepresenteerd door lijsttrekker Hans Crebas. Hij deed dat door het officieel te overhandigen aan vier oud-CDA-wethouders, Marij Oost, Stiene Kramer, Dirk Bakker en Klaas Kramer (samen goed voor zo'n 25 jaar college-ervaring!). De belangrijkste thema's zijn de kracht van onze samenleving en de kracht van een goede samenwerking onderling en met anderen. Het volledige programma kunt u hier downloaden.

Hans bij Leger des Heils Urk

Onze lijsttrekker Hans Crebas was donderdag 22 februari op bezoek in de huiskamer van Bij Bosshardt van het Leger des Heils op Urk. Hij liet zich door coördinator Willie Nentjes en stagiaire Rochelle bijpraten over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Hans: ‘Ik was onder de indruk van wat Willie en Rochelle mij vertelden. Ieder mens heeft recht op een eerlijke kans, en bemoediging begint met de aanvaarding van wie je bent. Van daaruit kunnen stappen gezet worden naar een betekenisvol leven, ook in dienst van de naaste."

"De vrijwilligers van het Leger des Heils staan heel dicht bij gewone mensen, vanuit het doel om hulp te verlenen en mensen te vertellen van Gods liefde. Die sfeer straalt de huiskamer ook uit: een beschermende plek voor en door Urkers."

Hans reikte namens CDA Urk een CDA-tegeltje uit, een kleine blijk van waardering bestemd voor alle vrijwilligers bij ‘Bij Bosshardt’

Verkiezingstijd is.... werkbezoeken!

De weken voor de verkiezingen staan voor een groot deel in het teken van werkbezoeken aan verschillende instanties op Urk. Vooral voor de nieuwe fractieleden zijn deze enorm leerzaam. We waren - van links naar rechts - in de IJsselmeerafslag, het Kindcentrum, Caritas, en de Interkerkelijke Stichting Ethiopië/Eritrea. Hieronder zie je een impressie van deze bezoeken: (klik op de foto voor een grotere versie)

Team CDA beste politieke partij op Urker dictee

Een team van het CDA deed op donderdag 15 maart mee aan de Urker versie van het Groot Nederlands Dictee. Hoewel we als team niet op konden tegen het machtige lezersteam, werden we wél uitgeroepen tot beste politieke partij! Andere partijen die meededen (HVU, Gemeentebelangen, CU, UGP) scoorden beduidend minder dan ons team. Team captain Hans Crebas presteerde het zelfs om met 13 fouten gedeeld tweede te worden!

(Op de foto Team CDA, aangevuld met Cees de Vries (links) die de pauze vulde met een verfrissende blik op de verkiezingscampagnes. Teamlid Johan van Slooten ontbreekt op de foto).

Hans Crebas: Meer uitgaansmogelijkheden op Urk

Lijsttrekker Hans Crebas wil meer doen voor de jongeren in het dorp. Hij zei dat dinsdag 13 maart in een debat bij Omroep Flevoland over Urk. De helft van de Urker bevolking is jonger dan 25 jaar. Crebas denkt aan een plan voor meer uitgaansmogelijkheden voor jongeren, want die zijn er nu nog te weinig vindt hij.

En als er wel een initiatief is, dan komt dat op kritiek van de SGP te staan, zegt Crebas, zoals laatst met een kroegentocht die door Urker horeca-uitbaters was georganiseerd. Deze tocht was tegen het zere been van de SGP, omdat het vooraf ging aan Biddag, maar volgens de burgemeester werden er geen regels overtreden.

Hieronder zie je een deel van het debat: