Maandag 27 juni had onze afdeling haar jaarlijkse voorjaarsledenvergadering. Deze stond in het teken van de start van een nieuwe politieke periode. Een aantal trouwe bezoekers kon niet aanwezig zijn in verband met vakantie of andere verplichtingen. Zo was er in Burgum op dezelfde avond een bijeenkomst over de ‘stikstofproblematiek’. Een onderwerp, dat binnen het CDA de nodige discussies oplevert. Waarnemend voorzitter Auke Attema ging in zijn openingswoord, naar aanleiding van een bijbels dagboek van dominee Troost, in op het onderwerp: Niet heersen maar dienen.

Dit voorjaar vonden de verkiezingen plaats. Een uitslag, die ons qua aantal stemmen zorgen baart. Tegelijkertijd mogen we constateren, dat onze afdeling ten opzichte van onze omgeving en de landelijke uitslagen het goed heeft gedaan. We mochten ons aantal raadszetels (6 van de 21) behouden en konden in het college ook het aantal van twee wethouders handhaven. Een mooi, maar ook verantwoordelijk gegeven.

Joop Atsma gaf als informateur een toelichting op het proces na de verkiezingen. Hij constateerde dat:
    -  Het CDA een breed verkiezingsprogramma had met inhoud voor alle dorpen
    -  De verkiezingsprogramma’s van CDA, FNP en GBA het dichts bij elkaar zaten
    -  De onderlinge verhoudingen in de raad goed is/was (met een ‘gun’ factor)
Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een bestuursakkoord tussen CDA, FNP en GBA, waarbij de FNP en GBA elk één fulltime wethouder leveren en het CDA twee fulltime wethouders levert. Over de inhoud van het akkoord en de keuze voor een wethouder ‘van buiten’ werden vragen gesteld welke naar tevredenheid beantwoord werden.

Afscheid werd genomen van Romke van der Wal, Meindert Talma, Lydeke Zandbergen (fractie) en Harjan Bruining (wethouder). Het nieuwe team bestaat uit: Thea Kuipers, Sandra van der Ploeg, Doethyna Vriezema, Jacob Zwaagstra, Gert Terpstra en Rienk Schootstra (fractieleden), Hinke Spinder en Henk van der Veen (steunfractieleden), Lea van der Tuin en Jouke Spoelstra (wethouders). Hen wordt de komende periode alle wijsheid en succes toegewenst.

Naast de fractie vonden ook in het bestuur de nodige wisselingen plaats. Afscheid werd genomen van Sijtze Dijkstra. Lydeke Zandbergen neemt de voorzittershamer over van Auke Attema. Auke wordt de nieuwe secretaris, Wiebe Bosma de penningmeester, Hans Postma wordt verantwoordelijk voor de communicatie en Willem van de Wal wordt algemeen bestuurslid.

Lydeke Zandbergen-Beishuizen