In de raadsvergadering van 25 november heeft het CDA Achtkarspelen een motie ingediend om te inventariseren bij scholen in de gemeente of er belangstelling bestaat voor het installeren van een kinderburgemeester.

Een kinderburgemeester kan de brug vormen tussen kinderen in onze gemeente en de lokale politiek. CDA Achtkarspelen vindt het belangrijk dat de gemeenteraad en college door de plannen en activiteiten van de kinderburgemeester meer leren over hoe kinderen de gemeente zien en wat zij belangrijk vinden. Een kinderburgemeester wordt gekozen uit kinderen in een gemeente en kan in zijn/haar rol als ambassadeur met de burgemeester mee naar bijzondere bijeenkomsten en bezoeken.

Op deze manier leren ook de kinderen al vroeg wat democratie inhoudt. CDA raadslid Doethyna Vriesema is blij met de unanieme steun van de gemeenteraad om te pleiten voor een kinderburgemeester. Doethyna Vriesema: “Op deze manier zijn we blij dat de politiek dichterbij de jongeren kan komen en kunnen we kinderen in de gemeente daadwerkelijk invloed geven”.  Investeren in de kinderen van nu, is investeren in de volwassenen van de toekomst.