Op zaterdag 26 juni kwam CDA fractie, wethouders en bestuur bijeen voor o.a. het bespreken van de kadernota. Dit vond plaats in de gastvrije Theeschenkerij ’t Landschap op een fantastische locatie aan de Spekloane Boelenslaan

Wat is de kadernota?
Want voordat de gemeente start met de werkzaamheden voor de financiële begroting voor het komende jaar, wordt een kadernota opgesteld. De kadernota is een uitwerking van het collegeprogramma. In de kadernota staat een concrete uitwerking van de onderwerpen genoemd in het collegeprogramma. Het college van Burgemeester & Wethouders (B&W) geeft aan wat de plannen zijn en wat dit gaat kosten.

Tijdens de behandeling van de kadernota maakt de raad afwegingen, bijvoorbeeld op welke terreinen er meer geld noodzakelijk is en waar eventueel bezuinigingen mogelijk zijn. Zijn de raadsleden het eens met de koers van het college van B&W, of draaien ze aan het stuur en zetten ze een andere koers in? Per programma worden de ontwikkelingen benoemd waar de raad keuzes in kan maken. De raad bepaalt de kaders en geeft het college richting om de programmabegroting samen te stellen. Die komt dan in het najaar aan de orde.

Op donderdag 8 juli 2021 werd in een raadsvergadering de Kadernota definitief gemaakt. Ook bijzonder is dat dit de laatste kadernota is van de huidige raad en het college.