Op vrijdag 18 februari ging CDA Achtkarspelen op werkbezoek bij basisschool It Skriuwboerd in Surhuisterveen. Daar werd door de ervaren vakdocenten Gerk Huisma en Theun van der Leijen op enthousiaste manier les gegeven aan de leerlingen op die school. Het plezier spatte er dan ook vanaf en er volgden zelfs al aanmeldingen voor muzieklessen. Prachtig om te zien!

Wâldsang op basisscholen
Op bijna alle basisscholen in ons werkgebied geven vakdocenten van de Wâldsang muzieklessen, Algemene Muzikale Vorming (AMV) bijvoorbeeld. Deze lessen worden door de gemeenten gesubsidieerd maar ook de orkesten en scholen dragen hierin mee. Hierdoor kunnen vrijwel alle kinderen op speelse wijze kennis maken met alle aspecten van muziek. Voor kinderen die niet in staat zijn om dit op school te doen worden er op aanvraag AMV lessen buiten schooltijd gegeven.

Trochsette
Kandidaat-raadsleden Jouke Spoelstra, Thea Kuipers-Jorna en Lydeke Zandbergen-Beishuizen concluderen allemaal hetzelfde. Dankzij de inzet van basisscholen, enthousiaste vakdocenten, de Wâldsang, orkesten en de gemeente vormt dit muziekonderwijs het voorportaal voor de bruisende muziekverenigingen in onze dorpen. Daarnaast draagt het bovendien bij een brede ontwikkeling van onze jongeren in Achtkarspelen en maken ze laagdrempelig kennis met de muziek. Kortom: ‘Trochsette’!