Als fractielid met de financiën in portefeuille en als voorzitter van de controlecommissie heb ik onze fractie op de laatste fractie voor de begroting mede gevoed met de laatste aandachtspunten voor onze bijdrage aan begin van de begroting over 2023.

Gelukkig hebben we op dit moment een positieve begroting voor 2023 met een geprognosticeerd resultaat van 600.000 op een begroting van 92 miljoen.

Dit is echter maar een momentopname met redelijk wat onzekerheden voor in de (nabije) toekomst. Ook het meerjarig perspectief vanaf 2026 blijkt zeer onzeker.

De ontwikkelingen van het gemeentefonds zoals de herijking, het ravijn en de transparantie van het gemeentefonds en de ontwikkelingen op het gebied van een nieuwe voorgesteld belastingstelsel voor gemeenten en provinciën zullen de komende jaren de grootste speer- en aandachtspunten op het gebied van financiën zijn. We hebben als CDA de lobby hiervoor structureel gemaakt om de niet transparante herijking ten gunste van onze gemeente te wijzigen en natuurlijk ook proberen om de ‘koek’ voor onze ????? te vergroten. Het lijkt dat de Friese gemeenten en Groningse gemeenten hierin ook willen samenwerken zodat we een vuist kunnen maken richting VNG en de centrale overheid.

Ook binnen onze gemeente hebben we nog vele grote uitdagingen die je ook wel kan afleiden uit deze begroting. We hebben momenteel een groot ziekteverzuim en verloop binnen ons gemeente waardoor functies niet structureel worden ingevuld en er taken niet goed kunnen worden uitgevoerd.  Onze fractie wil een goed en structureel personeelsbeleid met een stip op horizon.

Ook zijn er vorig jaar meerdere ombuigingen en procesverbeteringen voor onze gemeente die de komende jaren onze aandacht vragen daar het ook onzeker is of we dit wel gaan en kunnen gaan halen.

Wij zullen als fractie dan ook ons controlerende taak en het CDA rentmeesterschap met volharding de komende jaren blijven uitvoeren.

Gert Terpstra