Woensdag 26 oktober gaf wethouder Jouke Spoelstra van gemeente Achtkarspelen het startschot voor de Fit@SCHOOL Challenge op basisschool de Reinbôge in Twijzelerheide. De challenge is bedoeld om kinderen bewust te maken van een gezonde leefstijl en meer te laten bewegen. Alle basisschoolleerlingen kunnen meedoen en de challenge duurt tot 14 december.

Leerlingen gaan gedurende deze periode aan de slag met bewegen en gezond eten. “Mei de Fit@SCHOOL Challenge wolle wy sjen litte dat sporte, sûn iten en in protte wille hiel goed mei-inoar kinne. As de basis by jonge bern goed is hast dêr letter profyt fan”, aldus wethouder Jouke Spoelstra.

FIT@SCHOOL Challenge
De challenge gaat over gezonde leefstijl en bewegen. Met het lespakket leren kinderen wat gezonde leefstijl is en krijgen ze begeleiding bij het sporten. De kinderen kunnen met de verschillende opdrachten munten verdienen in de klas. Deze munten gaan in de buis die in de klas staat. Zo kunnen de klassen onderling zien welke klas het ‘gezondst bezig is’. Iedere week wordt er een winnaar gekozen. Voorbeelden van uitdagingen zijn: elke dag water drinken, fruit eten en buitenspelen in de pauze. Op 14 december wordt de winnende klas van het gehele project bij de Reinbôge bekendgemaakt. Deze klas ontvangt een passende prijs.

HighFive Sportstimulering
De basisscholen worden tijdens de challenge ondersteund door High Five sportstimulering, onderdeel van de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen. De buurtsportcoaches geven, in samenwerking met Sportkunde studenten, lessen over gezond eten en een gezonde leefstijl. Deze zijn samengesteld in samenwerking met de GGD en JOGG (kind naar gezond gewicht) Er zijn verschillende activiteiten voor de kinderen die te maken hebben met eten, drinken, sport, bewegen en ontspanning.