CDA Achtkarspelen heeft jongerenparticipatie hoog in het vaandel staan. Dit zorgde al eerder voor de oprichting van de jongerenraad, maar nu was het zover dat onze gemeente voor het eerst een kinderburgemeester heeft gekregen. In de vorige raadsperiode heeft CDA Achtkarspelen het initiatief genomen, samen met Groenlinks en VVD, om een kinderburgemeester aan te stellen voor onze gemeente. Een kinderburgemeester kan de brug vormen tussen kinderen in onze gemeente en de lokale politiek. Als raad kunnen we meer leren van kinderen hoe ze onze gemeente zien en daarnaast leren kinderen al vroeg wat democratie inhoudt. Op deze manier komt de politiek dichter bij de jongeren. Investeren in de kinderen van nu, is investeren in de volwassenen van de toekomst.

De zoektocht naar de eerste kinderburgemeester van Achtkarspelen leverde negentien reacties op. Op basis van de ingestuurde video's werden uiteindelijk tien kandidaten geselecteerd. Tijdens de verkiezingsmiddag op woensdag 13 juli werd uiteindelijk Lisanne Hiemstra (11 jaar) uit Harkema verkozen als kinderburgemeester. Als jurylid heb ik het als een heel leuk proces ervaren om de kinderen wat bij te kunnen brengen over de democratie. Alle tien  kinderen waren voorbereid met een opdracht wat ze voor de gemeente Achtkarspelen wilden betekenen en het waren allemaal hele creatieve ideeën, maar het mooie vond ik dat alle kinderen een idee hadden om kinderen en volwassenen meer naar buiten toe te krijgen. Na een spannende middag was het Lisanne die er vandoor ging met de titel.

Doethyna Vriesema