Het CDA Achtkarspelen stelt Joop Atsma uit Surhuisterveen voor als informateur om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor een nieuwe coalitie. Als grootste partij mag het CDA een kandidaat voordragen. Atsma reageerde positief op het verzoek om in Achtkarspelen aan de slag te gaan. De oud-staatssecretaris was eerder ook informateur en formateur in de gemeente. ‘Mijn doel is om te gaan voor een coalitie met een breed draagvlak, die recht doet aan de verkiezingsuitslag’, aldus senator Joop Atsma.

Afgelopen maandag stemde de gemeenteraad er tijdens een duidingsdebat mee in dat het CDA het voortouw neemt in de coalitieonderhandelingen. De eerste stap is het aanstellen van informateur Atsma die in gesprek gaat met alle partijen. ‘De input van het duidingsdebat zal ik zeker meenemen in de gesprekken met de partijen’, zegt Joop Atsma. ‘De raad wil duidelijk geen dichtgetimmerd coalitieakkoord en gaf in het debat aan dat een eventuele coalitie een brede afspiegeling moet zijn van alle partijen.’ Lijsttrekker Jouke Spoelstra is blij met de gekozen informateur. ‘Joop Atsma is iemand met ontzettend veel ervaring in de politiek en is daarnaast als geboren en getogen inwoner van onze gemeente goed op de hoogte van de lokale situatie.’

Tekst van Gemeente Achtkarspelen