De Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) in Surhuisterveen heeft het kwaliteitskeurmerk ‘Blik op Werk’ ontvangen. “Onze organisatie is op alle fronten door externen getoetst. We voldoen aan alle kwaliteitseisen en daar zijn we best trots op”, zegt Johan Slaakweg, operationeel manager bij de MOA. “Dit is ook goed nieuws voor al onze opdrachtgevers. Het keurmerk is een bewijs dat we als dienstverlener kwaliteit leveren en goed voor ons personeel zijn.” Wethouder Harjan Bruining feliciteerde de MOA vanochtend namens de gemeente Achtkarspelen met een taart.

Niet iedere onderneming of overheidsinstelling die de MOA inschakelt voor dienstverlening is bekend met Blik op Werk. “Veel bedrijven kennen de ISO-certificering. Blik op Werk is vergelijkbaar en staat hoog aangeschreven in de sector van onder meer re-integratiebedrijven”, legt Slaakweg uit. Stichting Blik op Werk meet de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening. Er is door dit onafhankelijke kwaliteits- en kennisinstituut gekeken naar onder andere het kwaliteitsplan van de MOA, het beleid, de inrichting van processen en begeleiding van personeel. “Wij gaan uit van de interesse van onze mensen. Zo richten we onze organisatie in, met bijvoorbeeld een naaiafdeling, productiewerk, stoffeerderij en demontageafdeling. Het werk wordt aangepast aan ons personeel.”

MOAi Grien en MOAi Wurk
De MOA is een flexibele, maatschappelijke onderneming die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een zinvolle werkplek geeft en waar mogelijk regulier werk aanbiedt. Er zijn twee afdelingen: MOAi Grien en MOAi Wurk. MOAi Grien voert de groenvoorziening uit voor de gemeente Achtkarspelen en doet het groenonderhoud voor diverse bedrijven. Aan de productieafdeling van MOAi Wurk in Surhuisterveen kunnen bedrijven uiteenlopende klussen uitbesteden. Verder detacheert de MOA werknemers, individueel of in groepsverband.

Onderscheiden
Volgens Slaakweg past het objectieve kwaliteitslabel bij de MOA. Het streven van de Stichting Blik op Werk is namelijk dat alle inwoners van Nederland die willen en kunnen werken, ook een eerlijke kans krijgen op gezond werk. Na het onafhankelijk vaststellen van kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening, kan de MOA zich met het keurmerk onderscheiden op de markt. “En we kunnen het trots tonen aan onze klanten en opdrachtgevers.”

Fotobijschrift:

Wethouder Harjan Bruining feliciteert MOA-directeur Sipko Postma met het kwaliteitskeurmerk.

Foto: Binne-Louw Katsma.