Wij zitten weer in de decembermaand. Nu is het anders dan andere jaren. Voor mijzelf begint de kerst altijd met het zingen ’s ochtends vroeg door de straten van Surhuisterveen en daarna met de hele familie kerstvieren in Lemmer. Dit jaar even geen zingen en ook geen kerstviering met de hele familie. Juist nu besef je hoe waardevol die momenten zijn. De dagen rond kerst en oud en nieuw zullen voor de meesten van ons anders zijn. Als moeder van vier kinderen wil ik graag extra aandacht vragen voor onze jeugd. De onbevangenheid waarmee onze kinderen genieten in deze tijd van het jaar was zo vanzelfsprekend. Alle regels en beperkingen die nu nodig zijn om deze onwerkelijke ziekte onder controle te houden horen niet bij jong zijn.

Deze periode heeft een aantal vanzelfsprekend lijkende tradities die vooral onze jeugd nu moet missen. In andere jaren bezoeken we tussen kerst en oud en nieuw graag de zaalvoetbalwedstrijden, waarin alle verenigingen uit onze gemeente het tegen elkaar opnemen. Een prachtig evenement. Het met elkaar sporten, en vaak ook nog op een goed niveau, hoort bij onze gemeente. Dat nu vrijwel alles stil ligt is een hard gelag voor onze jeugd.

Toch komen bij elke aanscherping of versoepeling van maatregelen de verenigingen en sportscholen weer met nieuwe ideeën. Sportscholen maken online lessen en faciliteren sportartikelen. En trainingen worden aangepast aan de mogelijkheden. Ook worden er verschillende acties gehouden. Van een digitaal rondje weggeven tot digitale bingo’s en ook puzzelritten en pub quizzen. De veerkracht van onze verenigingen is groot. Geweldig.

De jaarwisseling is een periode vol van tradities.
Op oudejaarsdag begint het voor onze jeugd met carbid schieten. In andere jaren deden we als CDA een rondje langs de carbidploegen. Een prachtige traditie en heel gezellig. Onder aangescherpte voorwaarden mag de jeugd op oudejaarsdag nog wel carbidschieten. Volgend jaar hopen we dat ook de prachtige feesten die erbij horen weer doorgang vinden en dat wij als CDA weer een carbidrondje kunnen maken. Oudjaarsnacht sta ik ieder jaar achter de bar in de feesttent in Surhuisterveen. De tent is een succesformule waar we heel gezellig met elkaar het nieuwe jaar beginnen. Ik hoop dat ik volgend weer een nacht mag overslaan voor onze jeugd in de tent en weer kan zingen voor onze zieken en ouderen op kerstmorgen. Juist nu realiseer ik me hoeveel ik alle vanzelfsprekende momenten waardeer.

Allemaal fijne dagen toegewenst, denk om elkaar.

Sandra van der Ploeg
CDA Achtkarspelen