Op 13 december vertrokken Doethyna Vriesema en Sandra van der Ploeg richting Den Haag voor een tweedaagse debattraining van het Steenkamp Instituut. Deze werd gehouden op een mooie locatie, namelijk in het partijgebouw van het CDA. Bij de voorstelronde werd al meteen duidelijk dat onze medecursisten geen beginners waren. Raadsleden vanuit verschillende gemeenten uit het hele land waren aanwezig bij deze cursus. Naast het debatteren was het stukje netwerken ook zeker van toegevoegde waarde en zijn we erachter gekomen dat we het nog niet zo slecht hebben in de gemeente Achtkarspelen.

Tijdens de cursus hebben we geleerd hoe een debat wordt opgebouwd. Debatteren is de kunst van het overtuigen. De overtuigingskracht is gebaseerd op een goede analyse, een duidelijke onderbouwing, een passende presentatie en een effectieve weerlegging van de argumenten van de opponent. In de opbouw van een overtuigend betoog zit altijd: Ethos, Logos en Pathos.

Ethos, je geloofwaardigheid, iets vertellen over jezelf. Je hebt de aandacht van het publiek nodig.
Logos, het woord, je komt hier met drie argumenten en van elk argument geef je een voorbeeld en samenvatting. Zakelijk en neutraal blijven maar vooral niet saai.

Pathos, je gevoel erin leggen. Het doel is in deze fase de toehoorders het gevoel geven dat je gelijk hebt en het betoog af is.

De kracht van een presentatie zit voornamelijk in je lichaamstaal, stem en taalgebruik en maar 7% in de inhoud. En wat heel belangrijk is sluiten met een goede slotzin, de cirkel weer rond maken.
We gingen met elkaar in debat, waarbij je werd verdeeld in voor of tegen. Dus soms moest je een standpunt verdedigen wat tegen je eigen principes in ging. Lastig, maar zeker heel leerzaam.

Naast het debatteren hebben we ook een masterclass speechen als Obama gevolgd. Daarbij is een goede voorbereiding heel erg belangrijk en hierbij hebben we verschillende technieken geleerd.
Na deze intensieve dag liepen we met medecursisten naar ons hotel. In onze dromen ging het debatteren en speechen die nacht geweldig goed.

Op naar dag twee. Na een goed ontbijt gingen we voor de vervolgtraining debatteren.
We leerden interrumperen en we werden voorbereid op het debattoernooi welke ‘s middags zou plaatsvinden. Voor het debattoernooi kreeg je per groep drie stellingen en je kreeg te horen of je voor of tegen moest zijn. Hiervoor had je drie kwartier voorbereiding maar tijdens deze drie kwartier moest je ook je lunch nuttigen. Een goede verdeling van taken met je mede groepsleden was hier van belang.

Het werd een pittige maar zeer leerzame middag. Na twee lange dagen gingen we moe maar voldaan en met veel bagage in ons hoofd weer terug naar Friesland. Nu is het aan ons om het ook in de praktijk uit te gaan voeren.