In het kader van de Kinderboekenweek is de fractie van het CDA Achtkarspelen vorige week op bezoek geweest bij de bibliotheek in Buitenpost. Wij werden ontvangen door Paulien Schreuder, bestuurder, directeur bibliotheek Noord Friesland. Tijdens de enthousiaste rondleiding werd duidelijk dat de bibliotheek veel meer is dan het uitlenen van boeken. De bibliotheek heeft een duidelijk maatschappelijke karakter.

Dit begint al na de geboorte met het BoekStart koffertje. Hiermee stimuleert de bibliotheek al vanaf heel jonge leeftijd  het voorlezen. Als de kinderen naar de lagere school gaan brengt de bibliotheek de boeken naar de school door middel van Bibliotheek op school, samen met een boekstartcoach. Hiermee worden leerlingen enthousiast gemaakt voor lezen.

Ook volwassenen worden niet vergeten. Elke week wordt een DigiTaal huis georganiseerd. Hier leren volwassenen omgaan met de digitale wereld. En worden er op verschillende plaatsen Huiskamerbibliotheken geopend in leegstaande schoollokalen. De nieuwe bibliotheek staat dicht bij de inwoners van het dorp.

(tekst en foto: CDA)