Uit het oogpunt dat het CDA Achtkarspelen zich realiseert dat onze agrariërs onze belangrijkste natuurbeheerders zijn heeft de fractie van CDA Achtkarspelen zaterdag maatschap Van der Wal in Kootstertille bezocht. Berend, Tiny en hun zoon Auke melken ruim 200 koeien en hebben veel oog voor de natuur.

De voor de Noardelijke Fryske Wâlden zo karakteristieke dykswâlen in Achtkarspelen zorgen voor een goede leefomgeving voor boerenlandvogels en de variatie van bomen en struiken zijn belangrijk voor de biodiversiteit.

Om de landerijen van de maatschap Van der Wal ligt ruim 30 kilometer aan boomwallen die met veel zorg worden onderhouden. Volgens Berend is het in dit mooie landschap niet moeilijk om natuurvriendelijk te boeren. Er is veel veranderd op het bedrijf ten gunste van de natuur en milieu. Zo hebben zij veel  stikstofreductie gerealiseerd en wordt er weinig kunstmest gebruikt, met als resultaat een bodem die in balans is.

Het behoud en gebruik van het bijzondere coulisselandschap door de maatschap gaat dan ook goed samen met een gezonde bedrijfsvoering waar zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met natuur en dierenwelzijn.