De Friese CDA Statenfractie vraagt de provincie om in overleg met partners onderzoek te doen naar de noodzaak en haalbaarheid van snellere, dan wel nieuwe verbindingen van openbaar vervoer tussen en binnen de (noordelijke) provincies en een snelle(re) verbinding van en naar de Randstad, Duitsland en verder.

CDA Statenlid Rendert Algra: “Wij vragen de provincie om samen met zoveel mogelijk belanghebbenden een ontwikkelagenda op te stellen voor openbaar vervoer, vrachtvervoer en mobiliteit in Noord Nederland in 2040. Hierin kan onder meer aandacht worden besteed aan de uitdagingen waar wij in de periode tot 2040 voor staan en hoe deze integraal kunnen worden opgepakt.”

Tot 2040 wordt in Nederland een groei van 30 tot 40% in het openbaar vervoer voorspeld. Ook voor het spoorgoederenvervoer wordt een sterke groei verwacht. Deze ontwikkelingen zullen voor Fryslân en de andere (noordelijke) provincies gevolgen hebben waarop nu al ingespeeld kan worden.