De RUG Campus in Leeuwarden wordt mogelijk hard geraakt door de coronacrisis. De Campus is in sterke mate afhankelijk van buitenlandse studenten. Juist deze studenten blijken door de coronacrisis steeds meer te twijfelen over het (ver)volgen van hun studie in Nederland.

Op 26 mei 2020 berichtte Nieuwsuur over het onderzoek van internationaliseringsorganisatie Nuffic onder internationale studenten. Uit dit onderzoek blijkt dat studenten door de coronacrisis twijfelen over het (ver)volgen van hun studie in Nederland. De beperkte financiële mogelijkheden en de reisbeperkingen zorgen voor deze onzekerheid. De wereldwijde crisis die is ontstaan door het coronavirus is momenteel dusdanig dat buitenlandse studenten niet kunnen komen en/of zich niet kunnen inschrijven voor komende semesters.

Statenlid Wieke Wiersma: "Als fractie maken wij ons zorgen om de voortgang en de ontwikkeling bij de RUG Campus. Wij willen dan ook van de provincie weten hoe het hiermee staat. Daarnaast zijn wij benieuwd hoe de RUG Campus haar studenten ondersteunt tijdens deze crisis. Op ons initiatief is eind 2015 een ‘Studiefonds Friese studenten’ ingesteld, die het mogelijk maakte voor Friese jongeren om een studiebeurs aan te vragen en zo te kunnen studeren aan de RUG Campus. Wij zijn benieuwd of deze beurs nog steeds beschikbaar is en op welke manier Friese studenten daarvan gebruik maken.”