In navolging van de bezuinigingen bij NS, lijkt er een ontslaggolf in het hele OV in aantocht. Duizenden banen in spoor-, stads- en streekvervoer staan op de tocht. Dit komt met name omdat de reiziger het veel langer dan gedacht laat afweten. Onderzoek van NS, in samenwerking met TU Delft, wijst uit dat er eind dit jaar nog maar maximaal 70 procent van het normale aantal reizigers vervoerd zullen worden. Momenteel is dat de helft, terwijl de dienstregelingen sinds 1 juli weer op orde zijn. Volgens de berichtgeving dreigt  ook Arriva met ingang van de nieuwe dienstregeling 2021 meer dan 30 procent van zijn inkomsten te verliezen. Daarnaast is, volgens de vervoerders, de overheidssteun onvoldoende om dit verlies aan inkomsten op te vangen.

Daarom vraagt het CDA aan de gedeputeerde wat de plannen zijn om hierop te anticiperen en ervoor te zorgen dat het niveau van het openbaar vervoer in Fryslân hierdoor niet in het geding komt, met name op het platteland.