Recent werd bekend dat stofwolken afkomstig van metaalhandel De Horne in Heerenveen de afgelopen jaren verontreinigingen hebben veroorzaakt, in ieder geval in het afvalwater van Omrin. In dit afvalwater zijn verhoogde concentraties zware metalen aangetroffen, waaronder het giftige cadmium. De CDA fractie maakt zich hierover zorgen en wil dat de provincie opheldering geeft over deze situatie.

CDA Statenlid Anne Schelhaas: ‘In de eerste plaats willen wij van de provincie weten of er door deze stofwolken en de waterverontreiniging gevaar ontstaat voor de volksgezondheid. Daarnaast wordt in de media vermeld dat er dit jaar al 5 controles hebben plaatsgevonden bij metaalhandel De Horne. Wij vragen ons af waarom er zoveel controles nodig waren en vooral of er normen waaraan de stofuitstoot van het bedrijf moet voldoen, zijn overschreden. En, als dat zo is, waarom daar niet tegen is opgetreden.’

Het CDA wil ook duidelijkheid over de trage informatieverstrekking door toezichthouder FUMO die, volgens berichten, vanwege de vakantieperiode moeilijk te bereiken was. Schelhaas: ‘Hoe is het mogelijk dat de provincie niet direct kan beschikken over actuele informatie over dergelijke overtredingen? En hoe kunnen dergelijke situaties in het vervolg worden voorkomen?’