CDA-leider Wopke Hoekstra wil dat Fryslân zich verder ontwikkelt en dat er juist wordt geïnvesteerd in woningbouw en innovatie. Hij zei dat tijdens zijn bezoek aan Fryslân waar hij onder andere  het Innovatiecluster in Drachten bezocht. Ruim 20 bedrijven werken samen in nieuwe technologie met MBO, HBO en universiteiten.

Hij bezocht onder ander Quadient Technologies in Drachten dat onder andere verpakkingsmachines ontwikkelt. Wopke Hoekstra liet zijn CDA sjaal via de lasergestuurde machines op maat inpakken. Directeur Piet Fellinger van Quadient benadrukte met Joost Krebbekx de grote impact van het Innovatiecluster Hoekstra. In die Friese samenwerking worden inmiddels producten naar 65 landen geëxporteerd.

In het gesprek met medewerkers werd het belang benadrukt dat ook meiden steeds vaker gaan kiezen voor technische beroepen. Hoekstra maakt als CDA-lijstrekker een speerpunt van de combinatie ‘gouden handjes’ en innovatie in high tech-industrie. Het Innovatiecluster is een schoolvoorbeeld waarbij goede scholing aansluit op grote arbeidskansen.

Woningbouw

De aanvoerder van het CDA hoopt dat hij 17 maart voorbij de 30 zetels uitkomt: “De kans dat de Lelylijn er dan eerder komt wordt groter. Zeker nu ook meer partijen het idee omarmen. Het zal leiden tot veel woningbouw in plaatsen waar de lijn langskomt. Ook in de krimpgebieden moeten we investeren en moet woningbouw plaatsvinden. De Lelylijn is voor het CDA geen kostenpost, maar een investering in bereikbaarheid en leefbaarheid”, aldus Hoekstra.

Behoud school en zorg

Er komen wat Hoekstra betreft een miljoen extra woningen bij in Nederland, waarvan een substantieel deel in Fryslân wordt bijgebouwd. Daarnaast zal het CDA het behoud van de kleine school bevechten en wil het de regionale ziekenhuizen openhouden.