CDA Statenlid Wieke Wiersma stelt vragen aan het College over de vergunningsprocedure rondom festival Welcome to the Village. Tien dagen voor het festival zou starten is de vergunning geschorst door een uitspraak van de rechter. Wiersma: ‘deze traditie van onrust bij vergunningen voor festivals mag wel eens afgelopen zijn’.

Het CDA wil meer duidelijkheid over de procedure rondom het vergunningsproces.  Er is een ‘verklaring van geen bezwaar’ door de provincie verstrekt waar de rechter een streep door heeft gezet, met als gevolg dat Welcome to the Village niet plaats kan vinden bij de Groene Ster. Wiersma vraagt zich af hoe het kan dat de provincie en de rechter zo anders over de onderbouwing denkt.

Het is niet bepaald de eerste keer dat de vergunningen voor o.a. het festival Welcome to the Village problematisch verloopt. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen wil het CDA weten zich af hoe dit zo kan gebeuren, maar ook wat de provincie kan doen om het festival nu alsnog binnen de juridische kaders door te laten gaan.

Wiersma richt zich ook op de toekomst en wil weten hoe de provincie het brede festivalbeleid in de komende jaren in Fryslân ziet. “Het CDA wil graag weten welke stappen het College gaat zetten om dit in de toekomst te gaan voorkomen”.

Wieke Wiersma is bereikbaar via: [email protected]