Het is algemeen bekend dat de energiekosten de laatste tijd enorm zijn gestegen, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Op woensdagavond 28 september spraken Provinciale Staten in een speciale commissievergadering over een aantal voorstellen die partijen hebben ingediend om de lasten van onze inwoners en bedrijven te verlichten.

Ons voorstel ging over het MKB. Woordvoerder Aebe Aalberts: “De bakker op de hoek moet bijvoorbeeld de prijs van het brood sterk laten stijgen om zelf nog rond te kunnen komen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Denk aan telers die de energierekening voor de kassen niet meer kunnen betalen of de lokale dorpssupermarkt die moet sluiten. MKB’ers zijn heel belangrijk voor de economie en leefbaarheid van het platteland. Ze zorgen voor werkgelegenheid, ze sponseren de lokale sportvereniging en dat dreigt allemaal om te vallen als MKB’ers er niet meer zijn. Om deze redenen roepen wij de provincie op tot actie om MKB’ers te helpen!

Wij willen dat MKB’ers zich aan kunnen sluiten bij de energiebank, waardoor zij inzichten en advies krijgen om hun energiekosten omlaag te doen. Deze wordt opgericht om particulieren te helpen met de energierekening. . Daarnaast vragen wij het college ook om met een eigen plan te komen waar verdere maatregelen instaan om het MKB te helpen. Zo kunnen wij, zoals in onze motie staat, “mei faasje oan de slach foar it MKB”.