Friso Douwstra, op dit moment wethouder van de gemeente Leeuwarden, wordt door de CDA Statenfractie voorgedragen als gedeputeerde, als opvolger van Sander de Rouwe, die benoemd is als burgemeester van de gemeente Kampen.

Friso Douwstra is 37 jaar en woonachtig in Leeuwarden. Van 2010 tot 2017 was hij in deze gemeente raadslid voor het CDA en vanaf 2017 is hij wethouder. Met zijn uitstekende dossierkennis en zijn politieke ervaring denkt de CDA-fractie dat Douwstra de juiste man op de juiste plaats zal zijn als gedeputeerde.

“Ik voel me zeer vereerd en ben dankbaar dat de fractie mij voordraagt voor deze post”, aldus Douwstra. “Weliswaar verlaat ik op een onverwacht moment de prachtige gemeente Leeuwarden, maar zulke keuzes kún je niet altijd plannen. Ik ben bijna 12 jaar raadslid en wethouder van deze prachtige gemeente geweest en heb dat werk met veel liefde voor onze inwoners gedaan met een prachtig team. Met deze nieuwe stap blijf ik me inzetten voor het CDA en voor héél de provinsje Fryslân met een portefeuille die me goed past!”

Bestuur en fractie van CDA Leeuwarden vinden het vanzelfsprekend jammer dat Douwstra de gemeente Leeuwarden gaat verlaten.

“Friso blijft zich inzetten voor het CDA en voor Fryslân! Maar wij begrijpen goed dat zo’n kans zich niet elke dag voordoet. Hij blijft hier wonen en zich inzetten voor onze samenleving. We zijn hem ook zeer dankbaar voor vele jaren inzet voor onze gemeente als raadslid/fractievoorzitter en wethouder, voor de afdeling en Fryslân. We wensen hem veel succes en zegen in zijn nieuwe klus waar hij zeer geschikt voor is.”

De CDA Statenfractie is ingenomen met de voordracht van Friso Douwstra. Als ervaren bestuurder is hij bij uitstek in staat om het CDA te vertegenwoordigen in het college van GS.

Provinciale Staten besluiten, als alles volgens planning verloopt, op 22 september over de benoeming van de heer Douwstra.