Geacht CDA-lid,

Dit jaar vergeten we nooit meer. Door de corona-crisis is onze wereld op z’n kop gezet. We konden niet zomaar meer naar pake en beppe. Hoogtepunten als examenfeesten, huwelijken en geboortes moesten op afstand worden gevierd. En de dieptepunten ook, zoals ziekte en overlijden. Wat gebeurde er veel in een jaar!

Voor wie net als ik verlangt naar mienskip, was 2020 een historisch donker jaar. Ouderen vereenzaamden. De druk in de zorg was onwerkelijk. Ik maakte het van dichtbij mee. Mijn vrouw hielp op de spoedeisende hulp toen van de ene op de andere dag patiënten binnenstroomden. In de Tweede Kamer nam ik deel aan lange emotionele debatten over de crisismaatregelen.

Ik merk de gevolgen bij onze ondernemers die de deuren van hun zaak dicht moesten laten.

Tieners en jongvolwassenen lijden onder gebrek aan echte fysieke ontmoeting. We konden niet eens meer gewoon naar de kerk. En dan al die overlijdens gevolgd door een begrafenis met een handjevol mensen.

Aan het eind van dit jaar zijn er gelukkig lichtpuntjes. Een vaccin kondigt zich aan. Het vertrouwen in de aanpak van de corona-crisis neemt toe. Ook al zijn we er nog niet, er is hoop op een 2021 waar we ruimer kunnen ademhalen en elkaar weer ongeremder kunnen ontmoeten.

Maar ik schrijf u vooral ook over hoop met oog op kerst. Met de geboorte van Jezus kwam er voor ons allemaal al een nieuw begin. Midden in de nacht sprak God. Al vieren we kerst dit jaar anders, het verhaal en de boodschap blijven hetzelfde. De afgelopen maanden moest ik denken aan die ene zin die ik vaak heb gehoord: ‘God laat niet los wat Zijn hand begon.’ Zo is het maar net. We hebben niet alles in de hand, maar alles is wel in Zijn hand. We hopen en bidden op een beter jaar voor ons land, zeker voor de kwetsbare ouderen, zieken en niet te vergeten de jongeren die zich soms zo opgesloten voelen.

2021 belooft ook spannend te worden. We kiezen een nieuwe Tweede Kamer. Met uw steun mocht ik de afgelopen vier jaar voor onze partij lid van de Tweede Kamer zijn. En met uw steun ga ik daar graag nog vier jaar mee door. Er is veel om voor te knokken, al helemaal na zo’n crisis. Ik zou graag nog meer doen voor onze studenten en startende gezinnen, de zorg en natuurlijk Fryslân.

Uw actieve hulp voor de verkiezingscampagne is daarbij heel welkom. De campagne zal vanwege corona anders zijn dan anders. Maar één ding blijft hetzelfde: het is een hele investering. Vandaar dat ik u zou willen vragen om een bijdrage aan ons belangrijke campagnefonds. Alvast hartelijk dank!

Ik wens u mede namens Theo Joosten, de voorzitter van CDA Fryslân, een zalig kerstfeest en alvast in alle opzichten een gezegend nieuw jaar.