CDA Fryslân dient mondelinge vragen in over de financiële situatie bij de Afsluitdijk

Twee weken geleden werd bekend dat Rijkswaterstaat, en daarmee de landelijke overheid, een dure rekenfout hebben gemaakt bij het berekenen van de kosten bij de Afsluitdijk. De eerst herberekening schat de extra kosten op €120 miljoen en dit is nog maar het begin van de misrekening. Genoeg reden voor CDA Fryslân om mondelinge vragen in te dienen voor de Provinciale Statenvergadering van 23 juni aanstaande.

Statenlid Rendert Algra is verbijsterd dat er op de oorspronkelijk begroting van €550 miljoen nu al €120 miljoen extra geld nodig is. Dit is een overschrijding van meer dan 20%. Rijkswaterstaat is de organisatie die ook de kosten voor de nieuwe sluizen bij Kornwerderzand heeft berekend. De provincie staat aan de lat op het moment dat ook het bedrijfsleven met geld over de brug moet komen. Het CDA wil onder andere opheldering over of er nu risico’s zijn dat de berekeningen zijn gemaakt op een lichtere bouw maar ook over de financiële gevolgen wanneer de verruiming van de sluizen niet doorgaan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Statenlid Rendert Algra (CDA), te bereiken via 0651602220 of [email protected].