Tijdens de Statenvergadering over de provinciale begroting voor 2019 vroeg de CDA Statenfractie speciale aandacht voor Museum Hylpen (Hindeloopen). Hylpen, ooit een wereldstad, nu een klein, maar bijzonder stadje aan de Friese kust met een unieke cultuur op gebied van taal, varen, kostuums, houtsnijwerk en de bekende schilderkunst, waarin de oude allure van wereldstad herkenbaar is. Deze cultuur willen wij koesteren en naar de toekomst doorgeven. Niet voor niks is de Hylper cultuur erkend als immaterieel erfgoed.

Museum Hylpen kan een toeristische topattractie worden in de ontwikkeling van de regio langs de IJsselmeerkust. Het museum heeft een aansprekend plan voor de bouw van een eigentijds en toekomstbestendig museum en vroeg de provincie om eenmalige bijdrage van € 500.000,-. Wij wilden hier graag aan meewerken en dienden hiervoor een amendement in dat door een meerderheid van de partijen werd gesteund.