Uit een analyse van netbeheerder Liander blijkt dat zich in een groot deel van Zuidoost Fryslân geen nieuwe grote bedrijven kunnen vestigen. Het elektriciteitsnet rond Drachten, Heerenveen, Joure en Wolvega is daar zo vol dat er de komende jaren geen grote afnemers (industrie) meer bij kunnen. Ook voor bestaande grootverbruikers die willen uitbreiden is er geen ruimte meer op het net.

CDA Statenlid Johan Tjalsma: “Vorig jaar bleek al dat er steeds meer beperkingen in het elektriciteitsnet zijn voor het terugleveren van stroom. Daar komen nu ook problemen met het afnemen van elektriciteit bij. Dat vinden wij een zorgelijke ontwikkeling en vragen de provincie wat zij, als aandeelhouder van Alliander, van plan is te doen om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast horen we graag wat de provincie samen met de netbeheerder gaat doen om  de al geplande versterkingen van het elektriciteitsnet in Zuidoost-Fryslân zo snel mogelijk plaats te laten vinden.”