01 maart 2022

CDA Dantumadiel stelt vragen over situatie Oekraïne

Naar aanleiding van de recente en verschrikkelijke ontwikkelingen in Oekraïne, waarbij Rusland dit autonome land binnen is gevallen, kunnen en willen we als CDA Dantumadiel niet wegkijken en zijn onze vensters op de wereld gericht. Om die reden hebben we in de openbare raadsvergadering van 1 maart aandacht hiervoor gevraagd. Onze fractievoorzitter Jan Jitse Visser stelde de vragen hierover aan de burgemeester en ons raadslid Adrie Slomp diende samen met Tom Bakker (SGP) en alle andere fracties in de gemeenteraad een motie hierover in.

Het doet onze fractie verdriet om te zien in welke situatie mensen in Oekraïne terechtkomen en we merken om ons heen dat dit een pijnlijk maar breedgedragen gevoel is. We zien ook beelden van inwoners, kinderen, ouderen, vrouwen, die op de vlucht slaan voor het oorlogsgeweld. Er wordt daarom nu al een groot beroep op buurlanden waaronder Polen gedaan voor wat betreft de opvang.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan de burgemeester gesteld:

1. Is het college bekend of de gemeente Dantumadiel op enige wijze, direct of indirect, diensten of producten van bedrijven die in Russische handen zijn afneemt? Zo nee, wil het college dit gaan onderzoeken? Hoe kijkt het college hier naar in het licht van de recente ontwikkelingen?

2. Op dit moment is Polen een buurland wat direct hulp aanbiedt aan vluchtelingen uit Oekraïne. Dantumadiel onderhieldt in het verleden een vrienschapsband met een Poolse gemeente. In hoeverre zijn deze contacten er nog? Kunnen wij als Dantumadiel vanuit die historische en symbolische vriendschap iets voor onze Poolse zustergemeente doen?

3. Is het college met CDA Dantumadiel bereid om medewerking te verlenen tot het organiseren van kleinschalige, of indien nodig grootschaliger, opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in Dantumadiel? Kan het college een inventarisatie maken welke locaties hiervoor in beeld zijn en op welke termijn deze beschikbaar zijn?

4. Op welke wijze kunnen wij als gemeente snel schakelen in het bieden van opvang en ondersteuning in deze humanitaire crisis? Helpt het de burgemeester als hij op voorhand een uitspraak heeft van de gemeenteraad over de wenselijkheid tot opvang?

Jan Jitse Visser,
fractievoorzitter CDA Dantumadiel.