22 januari 2022

Actueel: Mienskip Feanwâlden!

In de raadsvergadering van Dantumadiel van 1 november jl. stelde Sociaal Links mondelinge vragen over het jeugdhonk van de Gleonkoppen in Feanwâlden. De oude bibliotheek voldoet niet meer aan de eisen en een alternatief op korte termijn is veel te duur (meer dan € 200.000!), aldus wethouder Wiersma. De Gleonkoppen moeten wachten op de plannen die het huidige college heeft m.b.t. de bouw van Campus Feanwâlden. In deze campus komt niet alleen een brede school, maar worden ook ingepland - wanneer er voldoende draagvlak is in Feanwâlden - een dorpshuis, inclusief jeugdhonk, kerkelijke gebouwen, een sporthal met sportkantine en met extra kleedkamers e.d. voor de voet- en korfballers, zeg maar een campus XXL!

Wat gaat Campus Feanwâlden kosten?
Campus Damwâld (brede school met sporthal) heeft 12 miljoen gekost. De mogelijke campus in Feanwâlden gaat tenminste 17 miljoen kosten, zo schat ik in. Deze campus zal meer vloeroppervlakte hebben dan Campus Damwâld. Daarnaast zijn de bouwmaterialen in de afgelopen twee jaar aanzienlijk gestegen.

Nieuwe onvermijdbare ontwikkelingen / Verplichte investeringen
Er zijn een aantal onvermijdbare  en onuitstelbare  ontwikkelingen met een verplicht karakter, die op de gemeente Dantumadiel afkomen, o.a. de gezamenlijke vervangende nieuwbouw van de twee basisscholen en gymzaal in Feanwâlden. Gemeenten zijn primair verantwoordelijk voor de huisvesting van scholen. De vervangende nieuwbouw van beide basisscholen en een gymzaal zal voor een investeringskrediet van € 7,2 miljoen opgenomen worden in de meerjarenraming als investering in 2024, waarbij de jaarlijkse kapitaallasten (rente en aflossing) vanaf 2025 in zullen gaan.

Voor de Campus Feanwâlden XXL dient het investeringskrediet van € 7,2 miljoen met ongeveer € 10 miljoen verhoogd te worden. De jaarlijkse kapitaallasten over € 17 miljoen bedragen bijna € 600.000. De meerjarenbegroting 2022 – 2025 is voor de jaren 2023 t/m 2025 gemiddeld € - 375.000 negatief. De kans op een Campus Feanwâlden XXL lijkt mij, gelet op de negatieve meerjarenraming, niet realistisch. Daarnaast zijn de twee basisscholen in Wâlterswâld in 2026 - een investering van tenminste € 5 miljoen - aan verplichte vervanging toe. M.a.w.: de scholen in Wâlterswâld hebben voorrang op de campus XXL in Feanwâlden. Tom Bakker (SGP) maakte zich in de laatste raadsvergadering terecht zorgen over de realisering van de nieuwbouwplannen van de basisscholen in Dantumadiel.

In 2019 heeft het college, uiteraard gesteund door de coalitie, de al eerder verleende subsidie voor de bouw van het MFC De Mienskip met een jeugdhonk - waarschijnlijk ten onrechte (het door het college ingestelde hoger beroep loopt nog) - ingetrokken. De fractie van het CDA, samen met de FNP en de VVD, hebben destijds een aantal haalbare alternatieven voorgesteld, welke helaas door de coalitie zijn weggestemd. Bij goedkeuring van één van deze alternatieven,  zouden de Gleonkoppen nu al gebruik kunnen maken van hun jeugdhonk in het nieuwe MFC. Het is voor hen dan ook extra zuur dat het toegezegde tijdelijke alternatief nu al gesloten is en er voorlopig geen zicht is op nieuwbouw of een andere locatie. Mogelijk dat de te verwachten rechtelijke uitspraak het college en de coalitie op andere gedachten brengen……(??)

Klaas Houtstra
Riedslid CDA Dantumadiel