13 juni 2022

Wat is er socialer dan ondernemen? Sociaal ondernemen natuurlijk!

FEANWÂLDEN – Dagbesteding De Garaazje is een kleinschalige werkplaats waar klanten hun voertuig kunnen brengen voor reparatie of onderhoud en ook apk-keuringen. CDA Dantumadiel nam een kijkje bij het sociale bedrijf van Westereender Hylke Walstra.

Net voor 9.30 uur maakt De Garaazje op het bedrijventerrein van Feanwâlden nog een uitgestorven indruk. Even is er twijfel of de afspraak wel door kan gaan. Net wanneer - organisator van het bedrijfsbezoek en raadslid - Sietse Hilverda de telefoon ter hand wil nemen om navraag te doen, draait een grote VW-bus het terrein op. ‘Dêr is’ie!’, zegt een opgeluchte Hilverda.

Een opgewekte en lachende Walstra stapt uit de bus. ‘Ik moest even een langslaper ophalen van thuis.’, verklaart hij. De deur gaat open en ondernemer Hylke Walstra steekt direct van wal. ‘Van buiten lijkt het wat een klein pand, maar kijk eens wat een oppervlakte. Ik zit hier nu al 13 jaren met mijn bedrijf, waarvan de laatste drie jaren de dagbesteding leidend zijn in mijn bedrijfsopzet.’.

Walstra woont in De Westereen en heeft alle papieren om op een goede manier mensen, veelal jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, via zijn sociale bedrijf toe te leiden naar een volwaardige werkplek. Vaak neemt een ambtenaar van de gemeente het initiatief om hem te benaderen met een ‘casus’. ‘Ik spreek liever over mensen trouwens.’, merkt Walstra droog op. De ogen van Walstra stralen zichtbaar wanneer hij vertelt over deze extra dimensie in zijn garagebedrijf. Hij had graag jaren eerder geweten dat je ook op zo’n manier een garagebedrijf kunt runnen. De maatschappelijke impact maakt het werk vele malen mooier.

Op dit moment zijn er over de werkweek verspreid vijf mensen die bij het bedrijf van Walstra begeleiding krijgen. De ene is veel zelfstandiger dan de andere. Er zijn grote verschillen legt Walstra uit. In samenspraak met de persoon in kwestie en de gemeente bedenkt hij een passend plan van aanpak. Mensen mogen in principe zo lang bij hem blijven als ze willen, maar het doel blijft: toe te leiden naar een reguliere baan. Dat lukt niet altijd geeft Walstra toe, het is soms al heel wat dat het mensen lukt om bij hem te blijven komen.

Aan klanten geen gebrek bij De Garaazje. Walstra heeft veel van zijn ‘oude’ klanten kunnen behouden sinds hij zijn bedrijfsopzet wijzigde naar een voorziening voor technische dagbesteding. Daarnaast heeft hij een ‘grote brug’ waar ook campers op kunnen. Dat zijn ideale klanten, want bij een camper is het niet erg dat het soms even een dag langer duurt voordat het werk klaar is.

In principe kan De Garaazje alles leveren wat een ander garagebedrijf ook kan leveren. Wel is het zo dat Walstra zich vooral richt op kleinere onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Grote revisieklussen aan auto’s zijn minder geschikt. Dat is moeilijker te overzien voor zijn collega’s. ‘Ze moeten nu eenmaal ook veel succeservaringen kunnen hebben. Een kleiner klusje, kun je sneller afstrepen.’, verklaart Walstra. Walstra spreekt consequent van collega’s, want iedereen is hier gelijk. De aansturing in het bedrijf is niet directief, maar het begint altijd met een vraag. ‘Zo gaan we hier met elkaar om!’.

Kun je dan alleen met een personenauto of camper terecht bij De Garaazje? Neen! Zo’n beetje alles met wielen kan rekenen op bijzondere aandacht bij De Garaazje. ‘Zo hadden we hier laatst nog een kleine traktor.’, geeft de enthousiaste eigenaar aan. Aan uitbreiding wordt niet gedacht. We gaan voor kleine kwaliteit. Op die manier weten we precies wat er gebeurt op het bedrijf en kunnen we blijven werken vanuit de relatie met onze bijzondere medewerkers.

Onderschrift foto: v.l.n.r. Sietse Hilverda, Jens Buhrs, Hylke Walstra en Klaas Houtsma