16 december 2021

“Zij aan Zij” naar kerstgedachte ‘vrede op aarde’

Nu het einde van 2021 nadert is het weer tijd voor een terugblik. Wat is er allemaal gebeurd afgelopen jaar? Lief en leed hebben we gedeeld, sommige dierbaren zijn ons ontvallen. Hen gedenken we. We verwelkomen alle nieuwe dingen die goed voor ons zijn. En ondertussen verkeert de wereld nog steeds in een crisis. Niet alleen door Corona, maar ook steeds vaker een morele crisis. Er gebeuren steeds vaker dingen in onze samenleving die we niet kunnen bevatten. Geweld tegen hulpverleners of de waanzin van de moordaanslag op één van onze bekendste misdaadverslaggevers. In wat voor wereld groeien onze kinderen op, vraag je je dan wel eens af. En tegelijk is er die blijvende uitdaging en opdracht voor ons allen om de wereld een beetje beter te maken. Te beginnen in onze eigen directe omgeving, in je gezin of in je werk. Maar ook door te werken als vrijwilliger bij een vereniging, kerk of als mantelzorger voor een ander.

‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’. ’t Zit vaak in heel kleine dingen, want het zijn niet altijd de grote of grootse daden die ertoe doen. Maar wel zeggen wat je doet en vooral doen wat je zegt. Gewoon samen werken aan een betere wereld, dat is wat ons te doen staat. Met het bestuur en de fractie zij we ons bewust van onze eigen actieve houding. Laten we ons genoeg zien en horen? Hoe kleden we dat in? Waar worden we niet alleen groter en beter van, maar vooral ook hoe kunnen we het anders en misschien wel moderner doen? En dat terwijl we best wel een traditionele club zijn. Samen met u willen we vorm geven aan een CDA Dantumadiel dat voor iedereen herkenbaar is, waarin we binnen de snel veranderende samenleving blijvend oog en oor hebben voor elkaar.

De Deense theoloog Kierkegaard schreef ooit; ‘Het leven kan slechts achterwaarts begrepen worden, maar moet voorwaarts worden geleefd.’ Laat ons, met de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht, dat dan doen. "Zij aan Zij" naar de kerstgedachte 'vrede op aarde'.

Kerstmis

Een wereld gebukt in een oneindig lijkend veld
onder aanslagen, oorlogen en dreigingen
onder zoveel vormen van geweld

Mensen ondergedompeld in twijfel en angst
Voor een onzeker bestaan worden we het bangst
Kleurt de horizon ons onverblind
met een donkere en grijze tint

Kerstmis een Kind, geboren in eenvoud
en menselijke warmte wijst ons de weg naar behoud
Naar geborgenheid, naar veiligheid, naar houvast
Naar vrede,……………naar vrede die ieder past

Kerstmis, kom met vernieuwend licht
Dan komt met Kerst vrede op aarde in ’t zicht

Namens de fractie en het bestuur, noflike gesegende krystdagen en folle sûnens en lok yn it nije jier tawinske.

Sietze Wijbenga,
listlûker CDA Dantumadiel