14 september 2020

De week van Meine van Dijk

De week van 80 uur is in deze periode van het jaar voor ons vrij normaal; we verwelkomen elk jaar weer met plezier onze gasten op de camping. Ook dit jaar was voor ons een bijzonder jaar, in het voorjaar konden we geen gasten ontvangen vanwege Covid-19 en de daaruit voortvloeiende maatregelen.

In het hoogseizoen ging Nederland massaal op vakantie in eigen land en de opmerking die we vaak van de gasten te horen kregen was dat ze een bijzonder mooie vakantie in Fryslân hadden gehad ondanks dat er veel minder activiteiten waren. Nederland heeft Fryslân herontdekt als vakantieland.

De reden dat men het buitenland niet meer opzocht was vertrouwen. Een vakantieganger uit Limburg zei eind juni al: “Ik heb er geen vertrouwen in dat het voorbij is en kies voor het zekere.” Hij had helaas gelijk en we zien overal in Europa het virus zijn kop weer opsteken.

Vertrouwen is waar het in deze wereld om draait. Je hoort op meerdere fronten: de economie draait niet goed vanwege het slechte consumentenvertrouwen, er ontstaan spanningen tussen twee landen omdat regeringsleiders elkaar niet vertrouwen, en als mensen onder elkaar loopt het ook niet echt lekker als we elkaar niet vertrouwen.

Vertrouwen is waar we als mensen behoefte aan hebben. Op elkaar vertrouwen in moeilijke situaties, zodat je er niet alleen voorstaat. Dat een ander voor je zorgt als je het zelf even niet kan. Er op vertrouwen dat een ander ook het beste met jou voor heeft.

Laten we met zijn allen weer vertrouwen hebben in de toekomst.