Op bezoek bij bevlogen mantelzorgers

Als raadslid is het goed dat je zo nu en dan je blikveld verbreed en buiten de gemeentegrenzen je licht opsteekt!
De gesprekken in het CDA huis in aanloop naar de verkiezingen hebben ons veel gebracht, zo kwam ik in contact met Marion en werd door haar uitgenodigd aanwezig te zijn bij een theatervoorstelling over jonge mantelzorgers.

Op mijn rode hakken kwam ik terecht in een wereld van bevlogen mensen, veel vrijwilligers maar ook professionals.De middag werd geopend door een jonge, leuke vent die van zijn 14e tot zijn 22e voor zijn zieke moeder heeft gezorgd, mét de voortdurende dreiging van haar aanstaand overlijden. Hij heeft het erg moeilijk gehad… Gelukkig gaat het nu goed met hem en helpt hij andere jongeren, juist met zijn eigen ervaring staat hij heel dicht bij hen. Met twee prachtige liedjes gaf hij kleur aan zijn verdriet. Indrukwekkend!

Vervolgens de voorstelling “What If” waarin het leven van een jonge mantelzorger op indringende wijze in beeld werd gebracht. Aansluitend werd er in kleine groepen gesproken over hoe deze jongeren meer erkenning en ondersteuning te kunnen bieden, daar ligt zeker een uitdaging voor scholen, welzijnswerk maar zeker ook voor onze gemeente! Ik kijk terug op een inspirerende middag die zeker vervolg gaat krijgen.

Ria Derks