31 oktober 2017

CDA Bijdrage Cultureel Centrum (punt 6, Raad, 31-10-’17)

Geachte voorzitter,

Het CDA stemt volledig in met dit besluit. De verbouw tot een cultureel centrum. Het kost wat (alles bij elkaar) bijna 2 miljoen, maar dan heb je ook wat! Het CDA heeft zich hiervoor altijd ingezet. We gaan er van uit dat de wethouder de raad goed op de hoogte houdt van de voortgang en ons tijdig betrekt bij overschrijding van dit budget.

Het CDA vindt het een goede zaak dat door dit samenwerkingsverband van drie partijen (bibliotheek, boekhandel en museum), het cultureel centrum verbreed en versterkt worden. Dat deze synergie de kwaliteit van aanbod en service verhoogd.

Het is goed voor Harlingen dat we een bibliotheek hebben en houden die

-          Goed toegankelijk is en veel service biedt bij tekst en digitale ondersteuning;

-          Die meewerkt aan het terugdringen van de laaggeletterdheid;

-          Nog meer een studiecentrum wordt en Harlingen op deze manier meedoet met een landelijke ontwikkeling. De bibliotheek terug in het hart van de cultuur.

NB: Vandaag viert Nederland het 500 jarig jubileum van de Hervormingsdag. Daar bleek al het belang van het gedrukte woord. Daarom is het extra mooi dat vandaag hier dit besluit valt.

Goed is het dat boekhandel v.d. Velde dit concept versterkt. Dat de service aan boekenkopers en –leners verbetert. Door hun deelname wordt de exploitatie versterkt. We begrijpen dat dit een valide constructie is, die niet leidt tot valse concurrentie.

Het is mooi dat het Hannemahuis als Harlinger museum nog aantrekkelijker wordt;

-          Door een goede ontvangstruimte en meer aanbod voor museum artikelen.

-          Er mogelijkheden komen om meer ruimte in te richten en te benutten.

-          Een langer verblijf in het museum mogelijk is en dit kan leiden tot meer bezoekers.

In de bouwplannen zien we dat er letterlijk een mooie verbinding wordt gemaakt door het overkappen van de steeg. En dat die prachtige tuin nog groter en toegankelijker wordt.

Het CDA is blij met deze ontwikkelingen voor Harlingen. Een aantrekkelijk cultureel centrum voor de inwoners, regio bewoners en toeristen. Het CDA is voor een Mienskip waar mensen elkaar ontmoeten, zich kunnen ontwikkelen en nog bewuster kunnen worden van de kunst en cultuur. Educatie is en blijft daarbij nodig. En met een Voorstraat (winkelcentrum) dat door deze ontwikkelingen versterkt wordt.

Tot slot:

We hopen dat er mogelijkheden blijven om op termijn toch het VVV een plek te bieden. Ervaringen in de regio leren (o.a. Sneek) dat dit een cultureel centrum nog meer kan versterken.

Dat het contacten met de alle betrokkenen goed blijven verlopen.

Dat het personeel van de Bieb en het HH met nog meer inzet, werkplezier en ambitie hun werk kunnen doen.

Dat er goede en duidelijke afspraken gemaakt worden over de bemensing van de ontvangstbalie en koffiehoek. Dat m.n. in tijden van hectiek duidelijk is ‘’wie en hoe het werkt’’.

Wij wensen een ieder toe: wees grutsk op dit Harlinger Culturele Centrum en hopen dat er veel (meer) gebruik van wordt gemaakt!