24 september 2021

Fractie bezoekt schooltuin Amsterdam

HARLINGEN - Afgelopen vrijdag hebben de leden van de Harlinger CDA fractie, Hendrik, Sietse en Reynold, een werkbezoek gebracht aan een schooltuin in Amsterdam.

Afgelopen jaar heeft het CDA samen met een initiatiefneemster een initiatiefvoorstel ingediend om een schooltuin in Harlingen te realiseren.

“Op de schooltuin in Amsterdam zijn wij ontvangen door de Harlinger initiatiefneemster en hebben we kunnen zien hoe het in Amsterdam in de praktijk gaat. Tijdens ons bezoek waren er meerdere klassen aanwezig, die op de fiets naar de schooltuin kwamen en was de jaarlijkse wortelwedstrijd aan de gang. De leerling met de zwaarste wortel gaat naar huis met een wisseltrofee! Erg leuk om te zien hoe gemotiveerd alle leerlingen waren en hoe ze vol trots hun oogst lieten zien.”

Het mooie aan het initiatief in Amsterdam is, is dat naast basisscholen ook andere projecten met een maatschappelijk doel zijn betrokken. “Ook was er op het moment van het bezoek een vrouwengroep die één ochtend in de week met elkaar tuinieren en gezamenlijk koffiedrinken. Dit zijn allemaal vrouwen die voor een klein bedrag per jaar hier elkaar kunnen ontmoeten” aldus Sietse.

Deze schooltuin in Amsterdam is opgebouwd met minimale middelen, bankjes zijn gemaakt van overbodige stoeptegels en oude zeecontainers worden gebruikt als opslaglocatie voor tuingereedschap. De kinderen worden ontvangen in een buiten lokaal en kunnen daar hun nette schoenen omwisselen voor laarzen en worden bijgepraat door hun docent over de activiteiten van de dag.

De lokale Harlinger CDA fractie hoopt dat in de toekomst dit ook in Harlingen gerealiseerd gaat worden. Op de website van het CDA Harlingen is het initiatiefvoorstel terug te lezen.