14 december 2017

Gemeenteraadsvergadering 13 december 2017 B&W bij punt 12, pilot ‘’Harlingen werkt’’

Geachte voorzitter,

Namens het CDA de volgende opmerkingen.

Het is goed dat de wethouder een ambitieus plan voorlegt om de werkeloosheid in Harlingen terug te dringen. Vooral die groep die al heel lang op achterstand staat en niet bijdraagt aan de arbeid in onze samenleving. Terwijl juist blijkt, dat meedoen, leidt tot perspectief en voldoening.

Het is een goed punt dat de wethouder met deze pilot de langdurig (generatie gerelateerde) werkelozen, nu extra kansen biedt om weer aan betaald werk te geraken.

Harlingen heeft op dit punt geen goed imago en daar moet hoog nodig iets aan gedaan worden. Onze mooie gemeente Harlingen verdient op dit punt beter!

Het gaat in deze pilot om 30 mensen per jaar. Met het uiteindelijke doel om de hoge (generatie) werkeloosheid in Harlingen terug te dringen tot in ieder geval het Friese gemiddelde. Dit is heel ambitieus en moedig, omdat het hier op dit moment om 2% gaat. (10.7-8.7 procent). En de verwachting is dat het Friese werkeloosheid met de aantrekkende arbeidsmarkt verder zal gaan zakken.

De wethouder spreekt van inventiviteit en creativiteit. We wensen hem daar veel wijsheid en sterkte mee. En hopen, zoals hij onlangs in de HC schreef, dat hij hiermee een doorbraak forceert!

Het CDA heeft de volgende voor ons belangrijke opmerkingen.

-          We willen dat dat de raad goed en regelmatig op de hoogte wordt gehouden van de voortgang, waarbij we natuurlijk hopen op positief nieuws.

-          De monitoring dient zowel gericht te zijn op mensen, middelen maar ook de financiën.

Deze extra inspanning t.a.v. een specifieke groep mag nl. uiteindelijk niet ten nadele zijn van een veel grotere groep mensen die ook deels afhankelijk zijn van goede sociale voorzieningen.

-          We willen dat er duidelijke afspraken liggen die transparant zijn en die ook zichtbaar maken welke extra verplichtingen/inspanningen van de beoogde groep waar nu extra in wordt geïnvesteerd worden verwacht; We gaan uit van een positieve directe benadering, maar waar in het uiterste geval krachtig dient te worden opgetreden om doelen te halen, dient ook die maatregel en indien mogelijk sanctie, te worden toegepast;

-          We zien graag dat vooral jongeren over de streep worden getrokken;

-          We horen ook graag hoe er op dit punt binnen de Gemeen schappelijke regeling wordt gereageerd en geacteerd. Omdat het voor het CDA belangrijk is dat er ook na 2020 voor Noord West Friesland de beste mogelijkheden blijven om arbeidsparticipatie te verbeteren en te verhogen.

We horen graag, voordat we instemmen, een reactie van de wethouder op deze punten.

De wethouder heeft hierop positief gereageerd. Het CDA heeft daarom ingestemd met deze pilot.