14 december 2017

Harlingen werkt!

Woensdagavond jl. was alweer de laatste Raadsvergadering van het jaar. Wat gaat de tijd snel.

Het kernpunt van deze avond was de notitie ‘’Harlingen werkt’’. Deze pilot voor 2 jaar, moet een stevige aanzet vormen om mensen die al heel lang uit het werk zijn, weer aan een baan te helpen. Daarvoor wordt veel menskracht, middelen en geld (250.000 euro in 2018) ingezet. Met als doel om uit een bestand van ca. 120 mensen in ieder geval 30 aan een baan te helpen.

Namens het college zet wethouder Hein Kuiken zich hier sterk voor in. Als Harlingen kunnen we nu wat extra doen voor deze groep. En nu het kan doen we dat ook. Het imago van Harlingen kan door terugdringing van deze langdurige werkeloosheid nog beter worden.

In de Raad veel discussie, vooral door interrupties, over de manier waarop dit moet gebeuren. Het CDA steunt sterk het idee en de voorgestelde aanpak van de wethouder. Wel is er gevraagd om de Raad tussentijds goed op de hoogte te houden. Ook dat de wethouder alles uit de kast haalt om de bepaalde doelgroep te bewegen, met alle mogelijke middelen, om die stap (=een kans!) nu ook te doen. Het CDA heeft er alle belang bij dat deze pilot straks geborgd en voortgezet wordt in het sociale domein. Dat is goed voor de betreffende mensen en onze gemeente.

Uiteindelijk werd duidelijk dat bijna de gehele Raad vindt dat dit moeilijke en weerbarstige punt nú het kan, moet worden aangepakt. En een ieder kijkt uit naar goede resultaten.

Wat is de goede bestuurlijke koers voor een toekomst bestendig Harlingen? Dat is een gemeente die goed op koers ligt v.w.b. bestuurskracht, kwalitatieve kennis en vaardigheid en goede service. Om zo goede diensten te leveren aan de gemeente en haar inwoners. Op haar eigen verstandige (wendbare) wijze doet de gemeente volop mee in het politieke bestel en staat als aantrekkelijke gemeente op de kaart om er te wonen en werken. Het CDA leek het een goed idee om nu al een besluit te nemen om in 2020 weer eens na deze koers te kijken. Om van deze analyse te leren en waar het kan verder te verbeteren.

Een motie van het CDA hierover kreeg geen steun van andere partijen. Zij vinden dat dit een beslispunt is voor de nieuwe Raad die in maart 2018 gekozen wordt. Daarom hield het CDA de motie aan voor later.

Een initiatief voorstel was nodig om een toezegging van de Burgemeester aan de supermarkten om op 24 en 31 december 3 uur langer open te mogen zijn, wettelijk te borgen.

Ook het CDA ging hier in mee. Wel met de kanttekening dat voor het CDA de zondagsrust heel belangrijk is. Dat geeft stabiliteit en rust in onze hectische samenleving. Maar in dit soort bijzondere gevallen wil het CDA ook reëel zijn t.a.v. het tijdsbeeld, waarin steeds meer mensen het winkelen op zondag als normaal ervaren. Het college krijgt nu de mogelijkheid in soortgelijke gevallen daarvoor toestemming te verlenen.

Het werd een lange en dus late avond. Mag de inzet van het CDA en de Raad Harlingen ten goede zijn. In dat besef wensen wij ieder goede kerstdagen en een 2018 met Lok en Seine!