01 november 2017

Verslag Gemeenteraadsvergadering van 31 oktober 2017

Harlingen krijgt een prachtig cultureel centrum en heeft een mooie sluitende begroting 2018.

Deze keer een korte agenda, maar een lange avond. Met aan het eind een mooi resultaat.

De begroting in de Raad is van hetzelfde belang als de Rijksbegroting in september, maar dan op de gemeentelijke schaal. Door een goed overzicht op te maken van wat er aan geld binnen komt en uit gaat krijgt de Raad zicht op hoe het geld besteed gaat worden. Daarop kan ze haar invloed uitoefenen. Elke begroting lijkt op een huishoudboekje. Hoe verdeel je de inkomsten, waaraan en wie bepaalt.

Voor de behandeling van de begroting stond het besluit over het cultureel centrum op de agenda.

Het Hannemahuis en de bibliotheek gaan nauw samenwerken. Door één centrale entree wordt dit fysiek ook zichtbaar. Deze samenwerking wordt verstrekt door de vestiging van boekhandel v.d. Velde in datzelfde pand. Op deze manier krijgt Harlingen een boeiende plaats van culturele ontmoeting in het hart van het winkelcentrum, de Voorstraat.

Het CDA gaf volledige steun aan dit plan. Ga je in de ontvangstruimte rechtsaf dan is daar de bibliotheek die letterlijk veel toegankelijker en veel beter gefaciliteerd is. Harlingen speelt zo in op de landelijke trend dat er weer meer gelezen wordt. Dit is goed voor het terugdringen van de zogenaamde laaggeletterdheid. Er kunnen op hele korte termijn zelfs de nieuwste titels geleend of gekocht worden.

Ga je linksaf, dan kun je het Hannemahuis bezoeken. Straks verbonden door een mooie steeg met de entree. Er is nog meer ruimte voor exposities van kunst en cultuur.

Wil je even alles laten bezinken dan is er een koffiehoek om even uit te rusten en wat te drinken.

Mooi dat alle partijen hier achter staan. Een cultureel centrum is goed voor de bewoners van de gemeente, de regio en de toeristen.

Daarna volgde de begroting. Deze werd met een grote meerderheid aangenomen. Maar…. Inmiddels waren er wel vijf amendementen gepasseerd. Het amendement voor € 50.000,- subsidie voor de Willem Barendz werd unaniem aangenomen en met groot applaus door de aanwezigen van de WB begroet. Een amendement over het opknappen van het Harlinger Bos was moeilijker. Een motie (later) over hetzelfde onderwerp en dit amendement gingen toch door elkaar lopen. Bijna zag de raad door het bos de percelen van de aanvulling op het bos niet meer. Toch kwam het uiteindelijk goed. Daardoor kan men straks weer meer van het opgeknapte Harlinger Bos en enkele daarbij gevoegde percelen (die nu nog braak liggen) genieten. En daar gaat het toch om. Om naast de zee in de eigen gemeente ook veel te genieten van het groen.

Enkele moties besloten deze vergadering. Het CDA is er voor dat de Kanaalweg door een aantal verkeerstechnische maatregelen veiliger wordt. De fietstunnel voor het fietspad Wijnaldum-Midlum, onder de Zuidwalweg door is naar voren geschoven. Hopelijk is er in 2018 voldoende geld voor. Het CDA zal voor deze belangrijke veilige en duurzame verbinding blijven pleiten.