22 maart 2017

‘5 Mei Rede’ Ernst Hirsch Balin

Op 5 mei a.s. houdt Ernst Hirsch Ballin de ‘5 Mei Rede’ in de Dorpskerk Huizum, deze dorpskerk is het oudste monument van de stad Leeuwarden en stamt uit de 12e eeuw. Ballin zal tijdens de rede een fundamenteel betoog opvoeren over het belang van de rechtsstaat en de bedreigingen die eerder toe- dan af lijken te nemen.

De lezing wordt opgeluisterd door gedichten van de jonge getalenteerde dichter Jephta de Visser. Na afloop zal de heer Hirsch Ballin zijn boek 'Tegen de stroom in'  signeren en is er ruimte om een glaasje met elkaar te drinken

Een persoonlijke noot van Ernst Hirsch Balin: Feestdagen hebben hun rituelen, mooie rituelen vaak. Ook op 5 mei zullen er weer vrijmarkten zijn, bevrijdingsconcerten, toespraken: een feest der herkenning. Maar laat dat, alstublieft, geen ongeïnspireerde sleur worden, waarin we alleen nog maar vieren dat we geen last hebben van verplichtingen. Als vrijheid wordt opgevat als het recht om alles te doen en alles te zeggen wat we willen, verdwijnt de verantwoordelijkheid achter de horizon. Het vrije woord is niet op zijn best als het anderen voor schut zet, maar als het verdrukten tot steun is. Vrijheid in verantwoordelijkheid betekent eerst en vooral de ander erkennen, als gesprekspartner, als lotgenoot in moeilijke tijden en partner in goede tijden, als medeburger. Vrijheid begint met de erkenning van de ander als mens die dezelfde rechten heeft als ieder ander, ongeacht geloof, herkomst, sekse of seksuele gerichtheid. Laten we 5 mei vieren als feest der erkenning.

U bent van harte uitgenodigd op 5 mei om 16:00 uur:
Huizum Dorp 67
8934 BS Leeuwarden

Parkeren bij Intratuin aan de Tijnjedijk (slechts 1 minuut lopen).

De toegang is gratis.