24 november 2021

CDA wil periodiek rioolwatercontrole op drugs in Leeuwarden

Het CDA wil dat de gemeente Leeuwarden het rioolwater periodiek op drugs controleert. Daarom heeft de partij schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur.

Het CDA Leeuwarden vindt dat er meer bewustzijn moet zijn voor de wereld achter drugs. Achter het gebruik van een pilletje of lijntje schuilt een onderwereld van geweld en intimidatie. Daarnaast leidt de productie van drugs tot dumpingen van chemisch afval in de natuur, met gigantische milieuschade als gevolg.

Het gebruiken van drugs is volgens fractievoorzitter Sytze Brouwer geen privékwestie: door te gebruiken houd je zowel de criminele wereld als het schaden van de natuur in stand.

In kaart brengen
Om grip op de situatie te krijgen wil het CDA het drugsprobleem in kaart brengen. Dat willen ze doen door periodieke controles te doen in het rioolwater van de gemeente Leeuwarden.