08 december 2021

De Europese Commisie biedt klimaatkansen voor 100 steden

Het CDA in Leeuwarden wil dat de stad zich aanmeldt bij de Europese Commissie om mee te doen met een programma voor klimaat-neutrale steden. De commissie zoekt 100 steden om samen de doelen voor een klimaatneutraal Europa in 2050 dichterbij te halen en richt daarbij de pijlen op steden. 75% van alle EU-burgers woont namelijk in steden. En wereldwijd produceren steden meer dan 70 % van de CO2-uitstoot. Door in te zetten op steden kan dus klimaatwinst behaald worden.

Het platform met missies van de EU geeft technische- regelgevende en financiële bijstand. Als Leeuwarden een ‘klimaatstad contract’ krijgt dan betekent dat meer uitzicht op investeringen voor onderzoek en innovatieve klimaatacties. Zoals in plannen voor mobiliteit en energie. Ook ziet het CDA kansen voor de stad met plannen voor vergroening, klimaat adaptief bouwen en wateropvang.

Door het initiatief kan Leeuwarden zich dus verder op de kaart te zetten als klimaat-neutrale en innovatieve stad samen met onderzoekslocaties als Wetsus en Dairy Campus. Het maatschappelijk middenveld krijgt een grote rol en een nieuw platform om klimaatmaatregelen te ontwikkelen en uit te voeren. Leeuwarden kan zich tot 31 januari 2022 aanmelden als geïnteresseerde.

Het CDA wil van het college weten of ze dit initiatief kunnen steunen en of Leeuwarden zich zo snel mogelijk aanmeldt in Brussel!