03 april 2019

Geen geld meer naar Schaaf om Neushoorn te redden

In de Raad wordt morgenavond gesproken over de toekomst van Neushoorn, er wordt gevraagd om een incidentele €200.000 om de begroting en programmering rond te maken. Het lijkt echter een structurele bijdrage te worden. Als CDA kunnen wij dit niet steunen. De afgelopen jaren is er zo ongelooflijk veel geld geïnvesteerd in cultuur, er is een plafond bereikt. De discussie is dan ook niet onbekend; het zoveelste culturele project waar gemeenschapsgeld heen moet.

Daarnaast hebben we nog een cultureel centrum in de binnenstad; Zalen Schaaf. De programmering van dit centrum komt op sommige vlakken overeen met die van Neushoorn.Dit betekent dat ze elkaar beconcurreren. Het geld wat in Schaaf wordt verdiend wordt niet verdiend in Neushoorn.

Naast het financiële aspect speelt ook nog het feit dat het Speelmanskwartier een woonfunctie beoogt, onhaalbaar als Zalen Schaaf het hele jaar door tot ‘s nachts mag programmeren. Dit gaat ook nog eens gepaard met overlast en daar trekken wij dan ook de lijn als CDA. Geef de buurt terug aan de bewoners en zorg voor woonplezier. Financier daarnaast niet twee instellingen met overlappende programma’s aldus het CDA. Als dit inhoudt dat Schaaf dicht moet dan is dat voor het CDA zeker bespreekbaar. Het CDA zal een motie indienen om de bekostiging van Zalen Schaaf te staken wanneer het onderwerp aan de orde is