25 januari 2020

Het succes van wijkgebouw Bilgaard

Vandaag een bezoek gebracht aan het epicentrum van de sociale infrastructuur in de wijk Bilgaard, het wijkcentrum. Na een hartelijk ontvangst bij de balie krijg ik een uitgebreide rondleiding van de recent uitgeroepen ‘lokale held’ Dick Bootsma. Deze veelzijdige spin in het web werkt aan allerlei activiteiten, projecten en samenwerkingen. Hij zorgt voor een soepele en professionele vrijwilligersorganisatie die altijd toegankelijk moet blijven, en dat lukt hem en zijn collega’s erg goed.

De gemeente is bezig met het opzetten van buurtkamers, het CDA heeft altijd gezegd dat er al initiatieven als deze bestaan en die moeten ook blijven. Zo ook deze in Bilgaard. Maar liefst 143 vrijwilligers zorgen hier voor een scala aan mogelijkheden. Daarnaast zijn er nog tientallen sociale partners actief zoals de GGZ, Amaryllis, het Friesland College, het wijkteam en de reclassering. In samenwerking met de mensen in het wijkcentrum zorgen zij voor een sociaal vangnet in de wijk en daarbuiten!

In het wijkgebouw zelf zijn er veel activiteiten maar ook daarbuiten. Binnen deze muren worden er cursussen aangeboden, zijn er vergaderruimtes te reserveren, zijn er spreekuren met wijkagent, worden er dans-, schilder- en ICT lessen aangeboden en zijn er avonden speciaal voor jongeren. In de wijk zijn er huisbezoeken, begeleiding en ook groenonderhoud wordt vanuit hier geregeld. Ik was verbaasd over de sociale cohesie, de diversiteit, de tomeloze inzet van alle betrokkenen maar ook de organisatie van deze kleine samenleving in onze gemeente.

In 2015 is er begonnen met het project Lab Noord, wederom een samenwerkingsverband gericht op zorg en welzijn in de wijk. Hierbij ligt de nadruk op het vergroten van de rol van wijkbewoners bij het organiseren van de zorg en dienstverlening.

Dit is een voorbeeld zoals wij het graag zien. Betrokken, toegankelijk en uitgaan van de kracht van mensen, verbindingen, verenigingen en organisaties. Bekijk de werkenden principes en probeer dit ook in andere wijken. Er zijn al meerdere projecten zoals deze dus dit moeten we behouden.

De mogelijkheden in Bilgaard zijn simpelweg teveel om allemaal op te noemen maar kijk vooral even op de website voor meer informatie: www.bilgaardnet.nl

Een volgende keer kom ik graag terug en neem ik de hele fractie mee!