28 september 2021

Nieuw: Wekelijkse reportage van Ans

Onze fractie-assistent Ans van den Berg zal vanaf heden iedere week in een reportage meer vertellen over haar werk voor het CDA

Het was een enerverende week voor Ans, onze CDA-fractie assistent. Zij startte de week met een nieuw fenomeen in de gemeente Leeuwarden. Namelijk een burgerinitiatief. Burgers kunnen een belangrijk onderwerp op de agenda laten plaatsen van de gemeenteraad. 21 september werd het spits afgebeten door wijkbedrijf Heechterp Schieringen. Zij hebben een contract met de gemeente om de wijk schoon te houden. Onder andere van onkruid en zwerfvuil. Bewoners in de wijk kunnen meewerken en daarmee ook een kleine bijdrage verdienen. Deze bijdrage is toegestaan boven op een (bijstands)uitkering. Het is belangrijk voor het wijkbedrijf dat dit contract doorgezet kan worden de komende jaren.

Ook werd Ans deze week in een informatiesessie met raadsleden bijgepraat door ambtenaren en de wethouder Hilde Tjeerdema over het Sociaal Domein Fryslân. Een organisatie waarin Friese gemeenten zich verenigd hebben om Jeugdhulp/zorg te organiseren en in te kopen. Op dit moment is veel te doen over Jeugdhulp. Niet alleen in financieel opzicht, maar ook de noodzaak ervan. In de concept nota Koers Vooruit stond dat in 2019 1 op de 27 jongeren in Nederland op wat voor een manier dan ook hulp nodig had. Van laagdrempelige begeleiding tot complexe zorg. Op dit moment is dit 1 op de 8 jongeren. Het is niet helemaal duidelijk waardoor dit komt, maar het geeft wel te denken.

Aan kennis moet ook gewerkt worden. Daarom werd een training Gemeentefinanciën gevolgd met de fractieleden Abel Reitsma, Fokelien Diever en Jannie Atsma. Dit zal helpen bij het doorgronden van de begroting 2022, die in oktober behandeld gaat worden. Verder volgde zij een Voorzitterstraining. Het is een hele kunst om de orde te bewaren, ieder het woord te geven, het debat levendig en respectvol te houden en ervoor te zorgen dat iedereen op tijd naar huis kan.

In het kader van burendag ging zij zaterdag naar de open dag van buurtkamers en wijkcentra. Zij startte bij D’Ambacht. Een belangrijke plek voor wijkbewoners. Voor hulp, maar ook om andere mensen te ontmoeten en te spreken. Er is begeleiding voor mensen die weer richting werk gaan (Workpro), horeca willen leren (restaurant), elkaar willen ontmoeten of iets willen maken. Naast de kennismaking met sociaal werkers van Amarillys, opbouwwerkers, d’BIEB en team Vrijwilligerswerk werd er ook een bezoekje gebracht bij ondernemers/kunstenaars. Een daarvan is Hennie Broers Zilverkunst. Zij gaf op dat moment net een cursus sieraden maken. Bijzondere ontdekking was, dat Hennie de ambtsketen van de ‘Burgervrouwe van Franeker: Marga Waanders’ heeft ontworpen en gemaakt. Verder kennisgemaakt met Rixt-Marieke en Bas van ‘getekend door zusje’. Zij hadden net hun intrek genomen in D’AMBACHT en hard gewerkt om hun ruimte aantrekkelijk te maken. Ze verkopen tekeningen met gekke eekhoorns, vrolijke wasberen, bijzondere campers etc.

Daarna door naar wijkcentrum het KNOOPPUNT. Daar was het ENERGIELOKET.LEEUWARDEN.NL aanwezig. Met simpele maatregelen kan al snel 10% tot 20% op de energiekosten bespaard worden. Energiecoach Ruben (en andere coaches) komen gratis langs bij inwoners in de gemeente Leeuwarden om de bespaarkansen op woningen in kaart te brengen. Wat goed dat dit in Leeuwarden gebeurt. Want energie is een erg kostbaar goed. Ans werd uitgenodigd om binnenkort ook eens deel te nemen aan een online-energiecoachcafé. Hierna door naar het Wijkcentrum Aldlan. Onderweg gespot dat sommige buurtbewoners hun tuin hadden versierd en uitverkoop van leuke spulletjes hielden. Het wijkcentrum was rijk versierd met feestelijke slingers. Om direct vrolijk van te worden. Ook daar was Amaryllis aanwezig om informatie te geven over ondersteuning. Een Riksja voor mensen die slecht ter been zijn. Zij maakte kennis met de makers van Babykleed en vrijwilligster Bianca, die vertelde over de Buurvrouwenbus. Ook sprak zij met jeugdwerker Siem. Hij vertelde over zijn werk en over het jeugdhonk. Speciaal voor jongens tot een jaar of 21. Zij kunnen daar samenkomen, poolen, gamen, muziek luisteren of gewoon een beetje ontspannen. Ook is er een activiteit voor tienermeiden op woensdagmiddag. Voor de jongere leeftijdscategorie vanaf een jaar of 8 is er helaas nog niets. Toch zou het goed zijn als er ook voor die groep een activiteit komt en zij op die wijze wat meer in beeld komen. Een uitnodiging om het jeugdhonk te bezoeken staat. De tijd vloog voorbij. Daarom worden de andere wijkcentra binnenkort apart door Ans bezocht.