12 oktober 2012

Column Auke Talsma: De macht van het kapitaal

Steeds meer bedrijven en instanties gaan uitbreiden of fuseren. U denkt alweer een column over de herindeling, nee deze keer niet maar, wel in het verlengde ervan. Veel mensen vragen mij waarom de agrarische sector steeds maar moet uitbreiden. Grotere stallen met meer koeien, varkens, kippen etc.
Ook wij zijn van plan een nieuwe stal te bouwen en ja, ook die wordt groter dan de oude stal, dit om de koeien meer comfort te bieden zodat zij beter en meer kunnen produceren. Er is een bedrijfsopvolger en zo hopen we dat het bedrijf dan klaar is voor de toekomst.

Maar waarom doen wij dit? Waarom zetten de agrarische ondernemers deze stappen? Deels doordat het in onze genen zit en deels omdat we moeten als we een bestaan willen houden. Zoals u weet zijn wij Nederlanders een innovatief volk, overal op de wereld waar Nederlanders neerstrijken zie je vaak dat ze net iets meer kunnen dan anderen. Wij kunnen door ontwikkelingen in de technologie veel handelingen automatiseren. Door deze ontwikkelingen krijgen we de kans om meer te produceren zonder extra personeel. Dit door middel van de komst van automatisering, in de melkstallen, de drinkautomaat voor kalveren, voerrobots. Op de kippenbedrijven met behulp van het automatisch voeren en eieren sorteren. In de akkerbouw door middel van de komst van gps-systemen en sorteermachines, appel en peren plukrobots, etc. Al deze ontwikkelingen zijn de laatste jaren ingezet om zo de voedselvoorziening rond te krijgen en het zo goedkoop mogelijk op de markt te brengen. In Nederland wordt dan ook het minste geld uitgegeven aan voedsel in verhouding tot andere landen. Doordat de agrariërs zulke lage prijzen krijgen voor hun grondstoffen moeten wij zorgen dat we per bedrijf of per man zoveel mogelijk produceren. Als je dus meer producten met dezelfde machine of persoon kunt verwerken wordt de kostprijs per kiloproduct goedkoper. Als je met een aangekocht middel (kunstmest, krachtvoer, spuitmiddels) meer rendement haalt, wordt de opbrengst hoger.

Maar nu terug komend op de titel, je kunt nog zo goed je best doen om een zo goed en voor de consument zo’n goedkoop mogelijk product te maken, als de retail zoals Albert Heijn en Jumbo jouw prijzen gaan bepalen houdt alles op. Als dan de zuivelcoöperaties ook zeggen dat de biologische boer genoeg verdient en de melkprijs wel iets naar beneden kan en boerenorganisaties ook nog machteloos staan te kijken, zakt de moed je in de schoenen. Niet de consument of de producent wordt er beter van, alleen de grote organisaties die de macht hebben. Zij bepalen als het zo door gaat hoeveel en wat er geproduceerd mag worden.

Hoe kunnen wij daar iets aan doen? Geen producten leveren? Dan halen ze alles uit het buitenland. Supermarkten boycotten? Daar heeft alleen de consument last van. Nu ook nog de BTW met 2 procent omhoog gaat en de rode diesel verdwijnen gaat, worden de lasten voor ons weer zwaarder. Voor de agrarisch ondernemers houdt het dus in, om de vinger aan de pols te houden en kansen niet te laten liggen. Voor ons telt Massa is Kassa.

Auke Talsma
raadslid CDA