21 augustus 2013

'Komkommertijd?'

We zitten alweer aan het eind van het zomerreces. Vaak proberen de kranten en het journaal op de tv deze tijd te vullen met van alles en nog wat. Zo konden de landelijke kranten hun nieuwsbulletin vullen met de Tour de France, het tennis op Wimbledon en de troonwisseling in België. En de wolf die wel of niet op eigen krachten in Nederland kwam.

Laatste nieuws

Het laatste nieuws is de kille verhouding tussen Obama en Poetin. De provinciale kranten kunnen in de zomer hun pagina’s nog vullen met het skûtsjesilen, de P.C., de Freule en de paardenconcoursen en niet te vergeten de Sneekweek. Zelfs de NOS komt bij Omrop Fryslân langs, om te kijken hoe zij al die evenementen die Fryslân in de zomermaanden heeft, op de radio en op televisie brengen.

Altijd de natuur

Maar het grootste nieuws is elk jaar weer het weer en de natuur, zo ook dit jaar. De kranten stonden vol met nieuws over het koude voorjaar en de gevolgen voor de ondernemers in de recreatiebranche. Naast de financiële crisis krijgen deze mensen nog een crisis door het weer. Weinig bezoekers, minder omzet: hoe komt het dit jaar? Het pontje van Keimpetille heeft 600 minder overzettingen in het voorjaar dan het jaar ervoor. De agrariërs moesten later maaien omdat het te koud was. Komt er genoeg ruwvoer? De akkerbouwers konden op tijd zaaien en poten maar het groeide niet.

Weer nieuws

Eind mei sloeg het weer om, de zon kreeg meer macht en in enkele weken zaten alle bladeren aan de bomen, begon het gras te groeien net als de aardappelen, bieten etc. Alleen de maïs deed bijna niks. Een dikke maand later zie je dat de natuur toch alles zelf regelt, de warmte komt over Nederland en wat regen, en in een paar weken tijd schiet de maïs naar de twee meter en beginnen alle akkerbouwproducten te rijpen. Wat een kracht heeft de natuur. Nieuws. Door de weersomslag staan de kranten weer vol met de grote aantallen bezoekers aan de Waddeneilanden. De horeca krijgt weer meer omzet. Het pontje heeft ineens 600 meer overzettingen dan verleden jaar rond deze tijd. De agrariërs krijgen, als het najaar wat meezit, toch genoeg ruwvoer en de akkerbouwers krijgen weer een goed product om te verkopen. Zo komt het met het weer en de natuur gemiddeld over het jaar of over de jaren toch weer goed.

Komkommertijd bijna voorbij

Ook voor de raadsleden is de komkommertijd weer bijna voorbij. De agenda raakt alweer vol met bijeenkomsten en vergaderingen. Wat voor beleidsstukken staan er voor ons de komende tijd op de agenda? De voorbereidingen voor de verkiezingen van maart 2014 staan ook weer voor de deur, ook dat geeft weer veel drukte voor de fracties en besturen van de partijen. We hopen dat u ook de komende tijd weer met ons meedenkt en doet.