14 maart 2023

CDA bezoekt Hellema in Hallum

We hebben ze allemaal wel eens bij de koffie gehad. Een koekje van Hellema. Het CDA ging er vrijdagmiddag op bezoek. Hellema, al meer dan 160 jaar een begrip in Hallum.
Hellema is in die 160 jaar uitgegroeid van dorpsbakker tot een hypermoderne koekjesfabriek waar 350 mensen hun boterham verdienen. Het begon allemaal in 1861 toen Andele Hellema in Hallum een banketbakkerij begon. Nu staan - 5 generaties verder - Gerrit en Hille aan het roer. Het CDA werd van harte welkom geheten door deze twee enthousiaste broers die liefde hebben voor het vak en hun bedrijf.

Het CDA was onder de indruk van dit bedrijf. Bijvoorbeeld van het maatschappelijk ondernemen van Hellema. Zo wordt samengewerkt met Dokwurk waarbij mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag zijn. Maar ook het internationale karakter van het bedrijf spreekt aan. Hellema is in meer dan 90 landen actief.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Hellema. Het bedrijf is voortdurend bezig met het verduurzamen van grondstoffen, transport en verpakkingen. En met 2000 zonnepanelen op het dak worden de koekjes een stuk duurzamer.

Ook de energievoorziening kwam ter sprake. Hellema heeft concrete plannen om – samen met andere Hallumer bedrijven - van het gas af te komen en over te gaan op schone energie. Op een energiemix uit zon, waterstof, wind, groengas en de opslag ervan. De stap naar schone energie vraagt grote investeringen van de ondernemers. Maar ook actie van overheid en politiek. In de gemeente en de provincie. Het CDA is er klaar voor. We willen meer én met meer tempo schone energie opwekken. Ondernemers, inwoners én overheden moeten samen creatief zijn en de handen ineen slaan in de energietransitie. Dat is geen keuze maar onomkoombaar: voor de leefbaarheid en werkgelegenheid in onze gemeente en voor de toekomstbestendigheid van onze bedrijven.

Het CDA ziet terug op een zeer geslaagd werkbezoek.

Meer informatie:
Geertje Schoorstra, lijsttrekker CDA Noardeast-Fryslân (06 - 12890729)