11 maart 2022

CDA luidt de noodklok: laat inwoners en ondernemers niet in de kou staan

Het CDA Noardeast-Fryslân luidt de noodklok over de energiecrisis die ook in deze gemeente zichtbaar wordt. Aanleiding is een brief van de Hallumer ondernemers en de 1.200 bedrijven die zijn aangesloten bij de Ondernemersfederatie Noordoost Fryslân. Het CDA wil direct na de verkiezingen met andere partijen, het bedrijfsleven en de mienskip om tafel om een Noodplan Energie te maken.

“We zijn een paar weken geleden wakker geworden in een volstrekt andere wereld”, zegt Geertje Schoorstra, de kersverse nieuwe lijsttrekker van het CDA. “De inval van Rusland in Oekraïne leidt tot razendsnel oplopende energieprijzen in ons land. En het einde is nog niet in zicht. Dat merken onze
inwoners en ondernemers. Dat zien ze op hun energierekening. Dat merken ze aan de pomp. En dat voelen ze in de beurs. Door de explosief stijgende energieprijzen komen mensen in de problemen en dat mogen niet over onze kant laten gaan. Brussel en Den Haag zijn al bezig met plannen maken. Maar ook de gemeente moet nu in actie komen”.

Schoorstra: “we kunnen het ons als politici niet permitteren om straks na de verkiezingen eerst wekenlang te gaan kwartetten over wie met wie moet regeren. Dat duurt te lang. En dan moet er ook nog een coalitieakkoord op papier komen. Voor je het weet is het zomer. Onze inwoners en ondernemers vragen nu om daadkracht van de overheid. We wonen hier in een gebied waar de gemiddelde inkomens niet hoog liggen. Door de sterk dalende koopkracht, komen huishoudens in de
problemen”.

Het CDA wil met het Noodplan inzetten op twee sporen: “vérstandig en zélfstandig omgaan met energie”. Verstandig = energie besparen. De gemeente moet inwoners ontzorgen om energie te besparen, zuiniger te worden met energie en de woning te isoleren. Want wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken. We hebben in onze gemeente innovatieve bedrijven die ons daar bij kunnen helpen. Zelfstandig = onafhankelijk worden van gas en van Rusland. Dit betekent op de kortst mogelijke termijn met meer tempo schone energie opwekken via zon, wind en water.

Aanleiding voor het Noodplan van het CDA is de brief die de Hallumer ondernemers hebben gestuurd samen met Ondernemersvereniging Noordoost Fryslân waaraan 1.200 ondernemers in het Noorden verbonden zijn. Schoorstra: “onze bedrijven zijn voor hun levensvatbaarheid afhankelijk van betaalbare én beschikbare energie. Beide dreigen problematisch te worden”. Het CDA vindt dat we in deze tijd windenergie niet langer kunnen tegenhouden. “Zolang we geen concrete duurzame alternatieven op het kleed hebben”, aldus CDA-voorvouw, “moeten we bereid zijn naar aard en schaal stevig in te zetten op windmolens. Desnoods tijdelijk. Er zijn nog steeds partijen in onze gemeente die dat tegen willen houden, maar dat is onhoudbaar. Maar ook andere vormen van schone energie die we op korte termijn kunnen realiseren moeten we oppakken. Ondernemers, inwoners én overheden moeten samen creatief worden en nu de handen ineen slaan. Foarinoar”.