23 december 2022

Fractie op herhaalbezoek bij GOING in Dokkum

CDA Noardeast-Fryslan was op herhaalbezoek bij GOING in Dokkum. In maart van dit jaar begon ons bezoek nog in de toenmalige locatie de Prins Fabriek in Dokkum maar nu werd het CDA ontvangen in het nieuwe naastgelegen gebouw aan de Rondweg 29.

GOING is een nieuwe, frisse organisatie opgericht door Frits en Mark de Jager. Als vader en zoon hadden zij een gedeelde ambitie om vastgelopen jongeren, die maatschappelijk aan de zijlijn staan, weer in beweging te brengen. In 2020 kwam deze ambitie tot leven onder de naam GOING. Door middel van onderwijs, werk of een andere zinvolle dagbesteding krijgt GOING jongeren weer in beweging en bieden een zelfverzekerd en nieuw toekomstperspectief.

Inmiddels heeft GOING een enorme groei meegemaakt. Veel jongeren hebben GOING gevonden en door de aanpak van individuele begeleiding al meerdere jongeren uit hun isolement weten te halen, op weg naar meer kansen en (h)erkenning in de maatschappij. Waar wij de vorige keer te woord werden gestaan door Mark kregen we vandaag een rondleiding in het nieuwe pand en antwoord op al onze vragen van vader Frits de Jager: “Die jonge mensen hier zien opbloeien, dat is zo ontzettend mooi! Dat is waar we het uiteindelijk voor doen.”

In de inmiddels vernieuwde werkplaats leren jongeren het vak van de metaalbewerking. Daarmee wil Frits de Jager tegelijkertijd ook  inzetten op de kansen in de maakindustrie waar een enorm personeelstekort is. Dit is een prachtig initiatief om onderwijs te koppelen aan het bedrijfsleven en jongeren daadwerkelijk perspectief te bieden.

GOING is ongoing. Wat betreft het CDA Noardeast-Fryslan: wij willen deze maatschappelijke initiatieven blijven stimuleren, faciliteren en ondersteunen. Wij zijn van mening dat eenieder deel moet uitmaken in onze samenleving. Mark en Frits de Jager laten in hun bedrijf zien dat het kan én werkt. Een waardevol bedrijf voor onze gemeente.