27 augustus 2022

Kritisch over gasinkoop gemeente

Het CDA Noardeast-Fryslân heeft kritische vragen gesteld aan het college van b&w over het opzeggen van het huidige energiecontract. Per 10 oktober stapt de gemeente over naar een nieuwe gasleverancier. De nieuwe gasrekening wordt dan waarschijnlijk 5x zo hoog.

Net zoals gezinnen en ondernemers, worstelt de gemeente met de energieprijzen. Het stadhuis, zwembaden, sporthallen en andere overheidsgebouwen moeten verwarmd worden. Nu nog heeft de gemeente, samen met andere Friese gemeenten, een tamelijk goedkoop gascontract lopen bij het Russische Gazprom. Minister Jetten van Klimaat en Energie heeft echter opdracht gegeven dat contract per 10 oktober te verbreken. Dit vanwege de sancties tegen Rusland. De oorlogskas van Rusland mag niet gespekt worden, is de gedachte. Maar dit nobele streven dreigt averechts uit te pakken.

De gemeente moet per 10 oktober namelijk bij een nieuwe leverancier aankloppen. Die zal het gas inkopen op de Europese gasmarkt die nog altijd deels wordt bevoorraad door Rusland. Het ‘nieuwe’ gas komt dus nog steeds (deels) uit Rusland maar dan wel voor een veelvoud van de huidige prijs.

Het CDA heeft het college gevraagd dit precies uit te zoeken. Ook vraagt het CDA aan het college er bij de Minister op aan te dringen zijn besluit om het lopende contract te verbreken, in te trekken. Rusland wordt er namelijk beter van. En de gemeente krijgt er een nieuwe torenhoge gasrekening voor terug. Dat geld kunnen we beter in de mienskip steken, vindt het CDA.

Overigens vindt het CDA dat we vaart moeten maken om helemaal van het gas af te komen. Het CDA vraagt het college daarom meer en sneller in te zetten op energiebesparing en op de eigen opwek van schone energie en groen gas.