30 september 2020

Nota Frysk Taalbelied; Frysk is bijzonder en waardevol binnen deze gemeente

Op donderdag 10 september werd de Nota Frysk Taalbelied besproken in de gemeenteraad van gemeente Noardeast-Fryslân. Waarin het taalbeleid van de voormalige gemeenten, Dongeradeel, Ferwerderadeel en Kollumerland, geharmoniseerd worden.

In gemeente Noardeast-Fryslân is er een grote verscheidenheid in het dagelijks taal gebruik. Je kunt meestal duidelijk horen uit welk deel van onze gemeente iemand komt. Woordvoerder Fenny Reitsma: Frysk is binnen onze gemeente heel bijzonder en waardevol. Daarom is het goed dat er nu een nota Frysk taalbeleid ligt, waarin zowel ambities zitten als harmonisatie.

Het CDA is blij met de inzet op meertaligheid in het basisonderwijs, omdat het bekend is uit diverse onderzoeken dat meertaligheid een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de kinderen.

Bovenal vinden wij dat het Frysk praten en schrijven plezierig en leuk moet zijn. We moeten Frysk in de breedte stimuleren maar niet te drammerig zijn. Er valt aan en met het Frysk heel wat te beleven!